Carnaval: corso,murga y alguna tristeza

Y por más que vuelen la serpentina y el papel picado, no aceptará de ningún modo que si la murga se ríe uno se debe reír.
 Por Tito Vaccaro

Una llovizna pegajosa lustra la vereda. La gente parece caminar sin fuerza. Algunos amanecieron de mal humor por los cortes de luz, justo estos días de calor agobiante. Para colmo de males, desde su estudio refrigerado, el siempre sonriente pronosticador anunció que las próximas jornadas serán aún peores. Una burla.

El flaco llegó temprano. Está solo, con el hombro izquierdo apoyado en la ventana  que suele soportar su verborragia. El cristal se dejar atravesar por esa mirada resignada a buscar en la Avenida respuestas que nunca llegan. Revuelve el café. Le parece que afuera todo es ceniza. Piensa en “Gris de ausencia”, la obra de Tito Cossa. Se pregunta si es legítimo adjudicar un color a un sentimiento, o si cada uno debería elegir el tono de sus propios latidos. ¿Y se puede atribuir una tonalidad a un sabor? “Trenzas del color del mate amargo” escribió Expósito, el mismo que se atrevió a decir “tus ojos de azúcar quemada”. Todo se mezcla en la cabeza del boedoadicto. Crece la incertidumbre que, sin pausa alguna,  sacude su sesera desde el primer desencanto.

¿Acaso los sentidos no eran sólo cinco y bien diferenciados? Le parece oír a Santarone, el maestro de cuarto grado que dedicó al tema una semana completa. Un sentido por cada día de clase.

Para no confundirse. Como había subrayado aquel hombre esa mañana de junio, la piel es el órgano más grande del cuerpo humano, por lo cual se debía empezar por el tacto. El flaco revive la sensación de pasar un dedo por el relieve del papel araña que forraba los cuadernos. Se estremece al recordar la suavidad del terciopelo del sacón de tía Mabel  y la picazón en el cuello que le causaba la tricota de cuello alto. Como de costumbre lo asaltan comparaciones inútiles. Teclas sólidas de la Olivetti frente a la pantalla táctil del celular; hombres de caras lisas como espejos a fuerza de navaja y alumbre, lejos de actuales barbudos orgullosos de raspar; las caricias de la seda o la aspereza del jean; óleo calcáreo para el cutis o crema humectante con aloe vera.

Reflexiones en manada. Desconcierto. Malhumor. Quizás el calor. O la humedad. Tal vez el paso del tiempo.

El martes de aquella semana había sido dedicado al gusto. Añoranzas diversas: el sabor del tomate que ahora es la nada misma, la torta de vainilla sustituida por del glamoroso tiramisú, pastillas de oruzú, los sugus de ananá, bloquecitos de chocolate amargo, la paella de la madre de Juan José reversionada por calcados cocineros de televisión. No hay freno para la controversia. Una inmensa canasta de pan fresco se opone a la góndola exhibidora de panes embolsados en polietileno. Se fueron los flanes con huevos de campo, llegaron los que incorporan el sabor plástico del potecito que los contiene. Los demoledores de esperanzas disponen  el destierro de los choripanes futboleros y, para completarla, se asiste al reemplazo de la leña por la parrilla eléctrica mientras el chimichurri es sustituido por  salsa barbacoa. Cipayismo puro.

Al llegar el turno del oído aparecen voces que ya no se escuchan. Las que anunciaban futuros posibles, planes de crecimiento, reclamos de equidad.

Discursos dignos de colección. Quien quiera oír que oiga. Los tipos silbaban mientras iban a trabajar. Al meter la mano,  el bolsillo del guardapolvo crujía por el almidón. El despertador de lata era un campanario enardecido.  Exiguas nostalgias en estas horas de alarmas electrónicas, sirenas locas, frenadas bruscas y un rap en el subte con más contenido que cualquier propaganda política.

El jueves el maestro se había detenido en el sentido de la vista. ¿Por qué pienso en estas cosas?, se pregunta el flaco. ¿A qué estoy jugando?

Su mirada alcanza la vereda de enfrente, sobrevuela el asfalto que por la noche estará cubierto de contorsiones, tamboriles  y reclamos en cadencia. Como antes. El palco en la esquina, en esta calle irrenunciable al  Carnaval en los veranos y al testimonio de su gente todo el año. Una vez más se llenarán los ojos de ensueños y utopías, habrá refugio en  el calor de la murga callejera, y, aunque sea por un rato, se  podrá escapar del corso a contramano que proponen los que mandan. Gotas de agua en el desierto.

Para liquidar el juego llega el olfato, un sentido más propicio para el recuerdo que para la reflexión.

Reaparecen la colonia Atkinson, el jabón Heno de Pravia, el alcohol de quemar color azul y el kerosene. Una cáscara de naranja arde sobre  alguna brasa. El bufet del club es puro efluvio de aceitunas verdes y vino tinto de damajuana. Chanel N° 5 en retirada, avanza Carolina Herrera. Prepotencia de tabaco negro desplazada por la nebulosa del porro; gas oil de colectivo superado por sahumerios de sándalo. Bolitas de naftalina que desaparecen, aromatizador en spray que se compra en el súper.

Demasiadas ideas juntas para una mañana de verano. El café ya está frío, mareado  por la cucharita que no dejó de dar vueltas.  Bastaron  pocos minutos para que el flaco se hartara de sus propias cavilaciones. Es un desorientado más en el primer tramo de un año que anuncia zozobras, jugarretas, embusteros con máscaras de sensibles, películas repetidas, estadísticas que duelen.

Algo huele mal. Y teme que otra vez el grupí pueda trampear a Jesús. No quiere volver a oír que el naufragio es culpa de la gente.

No está dispuesto a soportar que algún mercader ilustrado le cante las cuarenta. Y por más que vuelen la serpentina y el papel picado, no aceptará de ningún modo que si la murga se ríe uno se debe reír.

Está triste. ¿Por qué no?

 

46 thoughts on “Carnaval: corso,murga y alguna tristeza

  • 19/05/2019 at 10:16 pm
    Permalink

    Woah! I’m really loving the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that “perfect balance” between superb usability and visual appearance. I must say you’ve done a excellent job with this. Also, the blog loads extremely quick for me on Firefox. Exceptional Blog!

  • 19/05/2019 at 9:59 pm
    Permalink

    I have been browsing online greater than 3 hours lately, but I by no means found any interesting article like yours. It is lovely worth sufficient for me. In my view, if all website owners and bloggers made excellent content as you probably did, the web can be much more useful than ever before. “Revolution is not a onetime event.” by Audre Lorde.

  • 19/05/2019 at 4:13 pm
    Permalink

    Hello, i think that i saw you visited my website so i came to “return the favor”.I’m attempting to find things to improve my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  • 19/05/2019 at 2:32 pm
    Permalink

    I used to be recommended this blog by means of my cousin. I’m no longer sure whether this post is written by him as no one else realize such unique approximately my trouble. You are amazing! Thanks!

  • 19/05/2019 at 1:22 pm
    Permalink

    you are really a good webmaster. The website loading speed is amazing. It seems that you’re doing any unique trick. Also, The contents are masterpiece. you have done a great job on this topic!

  • 19/05/2019 at 8:17 am
    Permalink

    What i do not understood is actually how you’re not really much more well-liked than you might be now. You are so intelligent. You realize thus significantly relating to this subject, made me personally consider it from a lot of varied angles. Its like men and women aren’t fascinated unless it’s one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs nice. Always maintain it up!

  • 19/05/2019 at 7:49 am
    Permalink

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  • 19/05/2019 at 6:02 am
    Permalink

    I haven’t checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last few posts are great quality so I guess I’ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend :)

  • 18/05/2019 at 11:33 pm
    Permalink

    One thing is that one of the most widespread incentives for using your credit card is a cash-back and also rebate present. Generally, you’ll get 1-5 back on various buying. Depending on the credit cards, you may get 1 again on most purchases, and 5 again on expenses made at convenience stores, gasoline stations, grocery stores plus ‘member merchants’.

  • 18/05/2019 at 11:07 pm
    Permalink

    You made various good points there. I did a search on the theme and found a good number of persons will consent with your blog.

  • 18/05/2019 at 6:36 pm
    Permalink

    Keep up the wonderful work , I read few articles on this website and I think that your web site is very interesting and holds sets of good info .

  • 18/05/2019 at 12:04 pm
    Permalink

    Everyone loves what you guys tend to be up too. This type of clever work and coverage! Keep up the awesome works guys I’ve added you guys to my blogroll.

  • 18/05/2019 at 7:25 am
    Permalink

    Great paintings! That is the type of information that should be shared around the web. Disgrace on the seek engines for now not positioning this submit higher! Come on over and visit my web site . Thank you =)

  • 18/05/2019 at 6:09 am
    Permalink

    Well I really liked reading it. This article provided by you is very effective for good planning.

  • 17/05/2019 at 8:19 pm
    Permalink

    I will right away seize your rss feed as I can not to find your email subscription link or newsletter service. Do you’ve any? Kindly let me know so that I may just subscribe. Thanks.

  • 17/05/2019 at 7:17 pm
    Permalink

    Great post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely useful information specifically the last part :) I care for such information much. I was seeking this certain info for a very long time. Thank you and best of luck.

  • 17/05/2019 at 1:51 pm
    Permalink

    One important thing is that if you are searching for a education loan you may find that you will need a cosigner. There are many conditions where this is true because you might find that you do not possess a past credit score so the bank will require you have someone cosign the financing for you. Interesting post.

  • 17/05/2019 at 9:20 am
    Permalink

    Good day! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any recommendations?

  • 17/05/2019 at 8:08 am
    Permalink

    I liked up to you’ll obtain carried out right here. The caricature is attractive, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish be turning in the following. in poor health indisputably come more beforehand again since exactly the same nearly a lot regularly inside of case you shield this increase.

  • 16/05/2019 at 10:45 pm
    Permalink

    I haven’t checked in here for a while since I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I will add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend :)

  • 16/05/2019 at 9:34 pm
    Permalink

    You made some first rate factors there. I regarded on the internet for the issue and located most people will go together with along with your website.

  • 16/05/2019 at 5:41 pm
    Permalink

    Nice blog here! Also your website loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as fast as yours lol

  • 16/05/2019 at 3:45 pm
    Permalink

    With every thing that seems to be developing inside this particular area, your points of view tend to be rather radical. Even so, I am sorry, but I do not give credence to your whole idea, all be it stimulating none the less. It would seem to everyone that your remarks are generally not totally validated and in simple fact you are yourself not really wholly certain of your point. In any event I did appreciate reading through it.

  • 16/05/2019 at 12:43 pm
    Permalink

    Hi my family member! I want to say that this post is awesome, great written and come with almost all important infos. I would like to peer more posts like this.

  • 16/05/2019 at 9:48 am
    Permalink

    Excellent weblog right here! Also your web site a lot up very fast! What web host are you using? Can I am getting your associate hyperlink to your host? I want my web site loaded up as quickly as yours lol

  • 16/05/2019 at 6:57 am
    Permalink

    I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this site. I am hoping the same high-grade site post from you in the upcoming also. Actually your creative writing skills has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings fast. Your write up is a great example of it.

  • 16/05/2019 at 1:04 am
    Permalink

    Today, taking into consideration the fast chosen lifestyle that everyone leads, credit cards have a big demand in the economy. Persons from every area of life are using the credit card and people who are not using the credit cards have arranged to apply for even one. Thanks for revealing your ideas on credit cards.

  • 15/05/2019 at 10:02 pm
    Permalink

    Definitely, what a great website and illuminating posts, I will bookmark your blog.Have an awsome day!

  • 15/05/2019 at 7:18 pm
    Permalink

    Hello! Would you mind if I share your blog with my twitter group? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks

  • 15/05/2019 at 3:43 pm
    Permalink

    hi!,I like your writing so a lot! percentage we communicate extra about your post on AOL? I require an expert on this area to unravel my problem. May be that is you! Having a look forward to peer you.

  • 15/05/2019 at 8:16 am
    Permalink

    I’ve read several just right stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I wonder how so much attempt you put to create one of these excellent informative web site.

  • 15/05/2019 at 7:24 am
    Permalink

    I needed to create you that very small remark to finally say thanks yet again with the pretty tips you have discussed on this website. This is really pretty open-handed with people like you to make unreservedly exactly what a lot of folks might have sold for an e-book to help with making some profit for their own end, specifically since you could possibly have tried it if you considered necessary. These concepts likewise worked to be the fantastic way to be aware that other individuals have the identical dream the same as my personal own to realize a good deal more with regards to this matter. I know there are a lot more pleasant sessions in the future for folks who read carefully your website.

  • 14/05/2019 at 11:30 pm
    Permalink

    Hello! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no backup. Do you have any solutions to prevent hackers?

  • 14/05/2019 at 11:10 pm
    Permalink

    hello there and thank you for your information – I’ve definitely picked up
    something new from right here. I did however expertise
    some technical points using this website, as I experienced to reload
    the website a lot of times previous to I could get it to load correctly.
    I had been wondering if your web hosting is OK?
    Not that I’m complaining, but sluggish loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high quality score if ads and marketing with
    Adwords. Well I am adding this RSS to my email
    and could look out for a lot more of your respective interesting content.
    Make sure you update this again very soon.

  • 13/05/2019 at 11:29 am
    Permalink

    I just want to tell you that I am just newbie to blogs and definitely liked your web page. Almost certainly I’m going to bookmark your site . You actually have tremendous article content. Regards for sharing your web-site.

  • 13/05/2019 at 12:29 am
    Permalink

    If some one wishes to be updated with hottest technologies then he must be go to see this site and be up to
    date everyday.

  • 07/05/2019 at 12:33 am
    Permalink

    It’s truly very difficult in this full of activity life to listen news on TV, so I simply use web
    for that reason, and take the newest information.

  • 04/05/2019 at 3:57 pm
    Permalink

    I’ve been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting
    article like yours. It is pretty worth enough for me. In my opinion, if
    all webmasters and bloggers made good content as you did,
    the net will be much more useful than ever before.

  • 03/05/2019 at 8:15 am
    Permalink

    I really like what you guys tend to be up too. This sort of clever work and
    exposure! Keep up the superb works guys I’ve included you
    guys to our blogroll.

  • 19/04/2019 at 1:38 am
    Permalink

    After reading your blog post, I browsed your website a bit and noticed you aren’t ranking nearly as well in Google as you could be. I possess a handful of blogs myself, and I think you should take a look at “seowebsitetrafficnettools”, just google it. You’ll find it’s a very lovely SEO tool that can bring you a lot more visitors and improve your ranking. They have more than 30+ tools only 20$. Very cheap right? Keep up the quality posts