“Yo no voté esto. ¿Y usted?”

Reflexiones de Eduardo Alfonsín sobre las conductas de presunto convencimiento que a veces adoptamos…

El viernes 8 de marzo de 2019, Página 12 publicó un artículo de Liliana Viola titulado “Votar a Macri para que no gane”, un viaje de la periodista con un clásico taxista porteño de los que tanto aportaron a la campaña macrista con sus escuchas y comentarios sobre la ínclita Radio 10 y que, a estar de la dura realidad, hoy le recrimina al Gobierno su política –sobre todo la económica– aunque dice que lo volverá a votar refugiado en el impenetrable cuero de gorila.

La periodista recuerda el conocido cuento de la cultura Sufí sobre el profesor que atravesando un río escucha las barbaridades que dice el remero que lo conduce y le pregunta ¿Nunca aprendiste gramática? Y ante la respuesta negativa le informa que por esa carencia se ha perdido la mitad de su vida. Metros más adelante el remero interroga al profesor: ¿Profesor, ha aprendido usted a nadar? –No, nunca. –Pues le informo que por esa carencia va a perder usted toda su vida. Nos estamos hundiendo –finaliza el remero antes de arrojarse al agua.

El relato generó algunas reflexiones de nuestro amigo Eduardo Alfonsín sobre las conductas de presunto convencimiento que a veces adoptamos…

Dice Eduardo:

Interesante… Hace rato que nos venimos preguntando que hacer frente a este tipo de ciudadano de lógica, al menos, extraña a la nuestra. Pero hace rato también he decidido no preguntarme todo el tiempo qué hacer y cambiarlo por “qué no debo hacer más” o dejar de hacerlo como lo estoy haciendo.

Quiero salir de la lógica de los compañeros de izquierdas clásicas y clasistas al decir que es el otro el que no nos entiende, ellos culpan al Peronismo como un experimento lava cerebros como el progresismo acusa a Clarín, a Cambiemos y a Durán Barba más o menos de lo mismo.

Yo tengo un hermano que tranquilamente podría ser ese taxista. ¿Qué le pasó a un tipo que se anotó como voluntario para ir a Malvinas para terminar apoyando a un gobierno entreguista? Hoy trato de pensar qué hice mal yo, que vi como le empezaron a crecer los pelos en un proceso claro de gorilización. Y la respuesta es que no hice nada… Tal vez sí discutir al principio pero luego, creo que con algo de soberbia, empezar a decir “ma si, vos no tenés remedio” y me dediqué a charlar con quienes pensaran como yo. Este neo Masismo (decir… “Ma si”) no ha ayudado a detener la taza de reproducción opositora y el taxista y mi hermano siguieron escuchando 10 horas por día a Feinmann, Radio 10 y Ari Paluch.

Este grupo* creado hace un mes, debería romper la modalidad de juntarnos para invitarnos a nosotros mismos a charlas que ya vimos o ya sabemos qué van a decir los invitados y empezar a buscar la forma de crear lazos con el afuera del grupo, que pueden ser grupos similares, pero no es lo que propongo, eso está bien pero sería más de lo mismo. Lo que digo es que debemos llegar al taxista que es lo que no estamos haciendo. ¿Y cómo? El cómo es lo más difícil porque algo de lo que hacemos produce rechazo, algo de lo que hacemos nos distancia.

Tenemos que ser creativos, apelar al marketing político, hablar desde la vereda del taxista, el incremento de la nafta, Uber, la clase media toma menos taxi, sin clase media no hay país y dejar de hablar del pasado.

Tenemos un gobierno que ganó con mentiras, habló de pajaritos de colores y prometió paz y amor. Al asumir alentó al gatillo fácil, incumplió todas las promesas y entrego al país al que llevó a la peor crisis del los últimos 50 años en menos tiempo. De éso hay que hablar…

Contar que Massa (el massismo con “doble s”) y Vidal son lo mismo, pero explicar por qué, no solo ponerlo en una consigna. Hay que correr por derecha, sobre todo al ciudadano porteño.

Cien mil afiliados menos a las prepagas en lo que va del año. La matrícula de los colegios privados, los precios de los servicios, la TV por Cable, la nafta, la baja salarial en relación al dólar, la inflación… Seguramente ni mi hermano ni el taxista votaron este desastre. Pues ahí tenemos algo en común, yo tampoco. Esa puede ser una consigna interesante “Yo no voté esto. ¿Y usted?” Al menos para ponernos a charlar. Otra cosa que podemos hacer es tener un cartel de diga “Uber es Ilegal” y mostrarlo en los ruidazos para comenzar a recuperar empatía con el taxista.

Bueno, es una idea…

(*) Grupo de amigos cuestionadores del actual Gobierno que se reúnen a intercambiar ideas periódicamente.

51 thoughts on ““Yo no voté esto. ¿Y usted?”

  • 20/05/2019 at 12:18 am
    Permalink

    Nice blog here! Also your site loads up fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol

  • 19/05/2019 at 7:43 pm
    Permalink

    I got what you intend, thankyou for posting .Woh I am delighted to find this website through google. “Since the Exodus, freedom has always spoken with a Hebrew accent.” by Heinrich Heine.

  • 19/05/2019 at 1:16 pm
    Permalink

    Hey! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My blog discusses a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to shoot me an email. I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!

  • 19/05/2019 at 12:05 pm
    Permalink

    I delight in, cause I discovered exactly what I used to be taking a look for. You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

  • 19/05/2019 at 11:17 am
    Permalink

    I genuinely enjoy looking through on this web site, it holds great articles. “Don’t put too fine a point to your wit for fear it should get blunted.” by Miguel de Cervantes.

  • 19/05/2019 at 11:08 am
    Permalink

    It’s really a great and useful piece of information. I am satisfied that you just shared this useful information with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  • 19/05/2019 at 4:44 am
    Permalink

    Aw, this was a really nice post. In concept I wish to put in writing like this additionally – taking time and actual effort to make a very good article… but what can I say… I procrastinate alot and certainly not appear to get one thing done.

  • 19/05/2019 at 2:36 am
    Permalink

    Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is fantastic, let alone the content!

  • 19/05/2019 at 2:10 am
    Permalink

    Normally I do not read article on blogs, however I would like to say that this write-up very forced me to take a look at and do so! Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite great article.

  • 18/05/2019 at 9:31 pm
    Permalink

    Thanks a bunch for sharing this with all of us you really know what you’re talking about! Bookmarked. Please also visit my website =). We could have a link exchange arrangement between us!

  • 18/05/2019 at 10:03 am
    Permalink

    I have been exploring for a little bit for any high quality articles or weblog posts in this kind of area . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site. Studying this information So i am glad to express that I’ve a very excellent uncanny feeling I found out just what I needed. I so much definitely will make sure to don’t fail to remember this site and give it a look on a constant basis.

  • 18/05/2019 at 10:02 am
    Permalink

    Thanks for your article. My partner and i have continually observed that a majority of people are desirous to lose weight because they wish to look slim as well as attractive. On the other hand, they do not constantly realize that there are other benefits just for losing weight additionally. Doctors claim that over weight people have problems with a variety of diseases that can be perfectely attributed to their excess weight. Thankfully that people who’re overweight plus suffering from different diseases can reduce the severity of their illnesses by simply losing weight. You’ll be able to see a steady but noted improvement with health when even a minor amount of weight loss is obtained.

  • 18/05/2019 at 6:13 am
    Permalink

    I think this website has got some really wonderful information for everyone :D. “America is not merely a nation but a nation of nations.” by Lyndon B. Johnson.

  • 17/05/2019 at 10:56 pm
    Permalink

    Magnificent website. Lots of helpful information here. I’m sending it to some buddies ans additionally sharing in delicious. And certainly, thank you for your effort!

  • 17/05/2019 at 11:54 am
    Permalink

    Some genuinely nice and useful info on this site, besides I conceive the layout has got excellent features.

  • 17/05/2019 at 11:47 am
    Permalink

    Great remarkable issues here. I¡¦m very happy to see your post. Thank you a lot and i am taking a look forward to touch you. Will you kindly drop me a mail?

  • 17/05/2019 at 8:11 am
    Permalink

    hey there and thank you for your info – I’ve certainly picked up something new from right here. I did however expertise some technical points using this website, as I experienced to reload the web site a lot of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your quality score if ads and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my email and can look out for much more of your respective intriguing content. Make sure you update this again very soon..

  • 17/05/2019 at 5:37 am
    Permalink

    Thanks in support of sharing such a fastidious thought, post is pleasant, thats why i have read it completely

  • 17/05/2019 at 1:16 am
    Permalink

    Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Regardless, just wanted to say fantastic blog!

  • 16/05/2019 at 9:37 pm
    Permalink

    It is in point of fact a nice and useful piece of info. I’m satisfied that you shared this useful information with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  • 16/05/2019 at 8:20 pm
    Permalink

    I simply could not go away your website before suggesting that I really loved the usual info an individual provide on your visitors? Is going to be again continuously to check out new posts

  • 16/05/2019 at 7:39 pm
    Permalink

    I’m writing to make you know of the really good discovery my wife’s girl had browsing yuor web blog. She came to find such a lot of pieces, most notably what it is like to possess an awesome helping character to let others completely grasp various tricky issues. You undoubtedly exceeded our own desires. Thanks for giving these practical, trusted, educational and as well as cool tips on the topic to Emily.

  • 16/05/2019 at 3:49 pm
    Permalink

    Hiya, I am really glad I’ve found this information. Today bloggers publish just about gossips and web and this is actually annoying. A good website with exciting content, that is what I need. Thank you for keeping this web site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Cant find it.

  • 16/05/2019 at 2:56 pm
    Permalink

    excellent issues altogether, you simply gained a new reader. What would you recommend about your submit that you just made a few days in the past? Any sure?

  • 16/05/2019 at 7:00 am
    Permalink

    You have observed very interesting points ! ps decent website . “What a grand thing, to be loved What a grander thing still, to love” by Victor Hugo.

  • 16/05/2019 at 3:08 am
    Permalink

    Hello, i feel that i noticed you visited my blog so i came to “return the favor”.I’m trying to in finding things to improve my site!I assume its adequate to make use of a few of your concepts!!

  • 15/05/2019 at 11:00 pm
    Permalink

    magnificent issues altogether, you just gained a new reader. What might you suggest in regards to your post that you just made a few days in the past? Any certain?

  • 15/05/2019 at 7:21 pm
    Permalink

    I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this site. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming also. Actually your creative writing abilities has encouraged me to get my own website now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a great example of it.

  • 15/05/2019 at 5:54 pm
    Permalink

    Valuable information. Lucky me I found your website by accident, and I’m shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.

  • 15/05/2019 at 2:29 pm
    Permalink

    Hello there! Would you mind if I share your blog with my zynga group? There’s a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thank you

  • 15/05/2019 at 11:00 am
    Permalink

    I have been absent for some time, but now I remember why I used to love this blog. Thank you, I¡¦ll try and check back more often. How frequently you update your site?

  • 15/05/2019 at 10:33 am
    Permalink

    I was suggested this website by my cousin. I am no longer certain whether or not this publish is written through him as no one else realize such specified about my difficulty. You’re wonderful! Thank you!

  • 15/05/2019 at 7:27 am
    Permalink

    Hello there, I found your web site by way of Google whilst searching for a comparable topic, your web site got here up, it looks good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  • 15/05/2019 at 1:58 am
    Permalink

    I have not checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I’ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend :)

  • 15/05/2019 at 12:21 am
    Permalink

    I simply desired to thank you so much once more. I am not sure the things I could possibly have followed in the absence of these concepts discussed by you over such a problem. This was a real fearsome problem for me personally, but seeing a professional strategy you solved that made me to weep with gladness. I am grateful for this support and as well , have high hopes you realize what a great job that you’re carrying out teaching other individuals by way of your webpage. Most probably you haven’t encountered all of us.

  • 13/05/2019 at 7:14 pm
    Permalink

    I just want to say I am newbie to blogs and certainly loved your web blog. Probably I’m likely to bookmark your blog . You definitely come with incredible well written articles. Kudos for sharing your blog site.

  • 23/04/2019 at 2:02 am
    Permalink

    Hello! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get
    my blog to rank for some targeted keywords but I’m
    not seeing very good gains. If you know of any please share.

    Cheers!

  • 20/04/2019 at 11:17 pm
    Permalink

    I’m really loving the theme/design of your weblog. Do you ever
    run into any internet browser compatibility problems?
    A small number of my blog readers have complained about my site
    not working correctly in Explorer but looks great in Firefox.
    Do you have any tips to help fix this problem?

  • 16/04/2019 at 10:32 pm
    Permalink

    I loved as much as you’ll receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come more formerly again as exactly the
    same nearly very often inside case you shield this increase.

  • 14/04/2019 at 3:07 pm
    Permalink

    Hello There. I found your weblog the use of msn. That is a very neatly written article.
    I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thanks for the post.
    I’ll definitely comeback.

  • 28/03/2019 at 6:23 pm
    Permalink

    One thing I’d like to say is the fact that before acquiring more laptop memory, look at the machine in to which it would be installed. Should the machine can be running Windows XP, for instance, a memory threshold is 3.25GB. Adding above this would purely constitute a new waste. Make sure that one’s motherboard can handle this upgrade quantity, as well. Good blog post.

  • 21/03/2019 at 1:35 am
    Permalink

    Woah! I’m really digging the template/theme of this site. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s difficult to get that “perfect balance” between usability and visual appearance. I must say that you’ve done a excellent job with this. Also, the blog loads very fast for me on Firefox. Excellent Blog!

  • 15/03/2019 at 12:19 pm
    Permalink

    I think this is among the most significant information for me. And i’m glad reading your article. But should remark on few general things, The web site style is ideal, the articles is really great : D. Good job, cheers

  • 15/03/2019 at 9:21 am
    Permalink

    Some truly wonderful posts on this web site , appreciate it for contribution.

  • 15/03/2019 at 8:03 am
    Permalink

    whoah this blog is magnificent i love reading your posts. Keep up the good work! You know, a lot of people are hunting around for this info, you can help them greatly.

  • 15/03/2019 at 2:15 am
    Permalink

    I was very happy to seek out this internet-site.I wished to thanks in your time for this excellent read!! I definitely having fun with each little bit of it and I’ve you bookmarked to check out new stuff you weblog post.

  • 14/03/2019 at 11:24 am
    Permalink

    Thanks a bunch for sharing this with all of us you actually recognise what you are talking approximately! Bookmarked. Please additionally visit my site =). We can have a link change contract between us!