Ruedan que ruedan… Balón Planeta Monedas…

Crónicas poéticas del tercer milenio. Por José Muchnik

Muestrario de hechos verídicos, otra mirada sobre los tiempos presentes para los habitantes del futuro.

Julio 2018

Lo repito, estas crónicas están dirigidas a los habitantes del futuro, comunicarles hechos que marcan los comienzos del tercer milenio en este frágil planeta. El mes de Julio del año 2018 fue pletórico en todo tipo de sucesos; cualquiera de ellos, por más pequeño que fuera, permite interrogarse sobre la evolución de este mundo: elefante muerto en cautiverio con 52 años de encierro, adolescente en prisión por bailar en Instagram, 20.000 dólares de propina da un famoso futbolista…, hechos mínimos que ayudan a descifrar el mundo, el nuestro, el vuestro, el único, mientras se resquebrajan fundaciones de la casa en que vivimos. Con 7.000 caracteres autorizados sólo puedo transmitir contados testimonios de lo sucedido este mes ¿Servirán a los habitantes del futuro para entender por que corremos hacia el abismo? Nosotros carecemos de la distancia necesaria.

Fútbol rey

Tuve la oportunidad de presenciar en las calles de París la efervescencia explosión locura, suscitadas por Francia bicampeón, enviaré al diario una selección de fotos tomadas durante el evento, imágenes dicen más que palabras. Ahí estaba “la France” de la alegría, multicolor y cosmopolita festejando, mostrando al mundo otro rostro, sólo el fútbol puede hacerlo, de un pelotazo cambiar la representación de una sociedad. Lamentablemente no hay cambios mágicos, la “France” racista y xenófoba prepara su revancha, una ola de alquitrán se extiende en Europa, busquen “Italia Salvini” “Hungría Orban” “Austria Kurz”…, agreguen la palabra inmigrantes y hagan clic, también pueden cerrar los ojos. Ahogados en el mediterráneo van in crescendo, algunos son rescatados, tal vez serán futuros Mbappé. J de la F (Josecito de la ferretería) me hizo llegar su “Poema pelotudo”: “Pelota que rueda / Grande o chica rueda / ¡Tantas pelotas rodando! / Entran al arco grande o pequeño / Pasan una red de hilos o sueños / Besan un aro mordiendo tiempo / ¡Gran mundial de pelota gran!/ ¡Millones suspendidos de una pelota! / Me pregunto / Siempre me pregunté… / La pelota / ¿Símbolo de qué? / ¿De Tierra con sed de carambolas? / ¿De astros festejando trayectorias? / ¿O somos nosotros? Yo tu él / Todos rodando hacia… / ¡Por favor! / Si me estrello en el travesaño llamen al artista / Que la “mano de Dios” me empuje hasta el fondo de la red.

Fútbol ¿Puesta en escena del mundo? ¿Gran teatro épico moderno? ¿Son ellos los nuevos héroes? Francia venera su ídolo negro. Mbappé accede al Olimpo, Pelé le envía un twitter confirmando la invitación al templo de los Dioses, Diego sabe que no es fácil ser un mito viviente, se contorsiona en las tribunas, sufre, la procesión va por dentro.

Cambio climático

mientras los ojos del mundo siguen el vaivén de los balones, temperaturas perforan la tabla de posiciones. Tierra sufre oleadas de calor. ¿Estará por entrar en la menopausia? ¿Serán negocios exotérmicos que debilitan sus defensas? ¿Estarán los monjes negros quemando corderos inocentes en Wall Street? El resplandor de los incendios se extiende desde el círculo polar. Los últimos tres años fueron los más calurosos desde que comenzaron los registros, el número de muertes por olas de calor aumentará drásticamente en el próximo medio siglo afirma un estudio coordinado por la Universidad de Monash, Australia. No se trata de profecías a futuro, sequías incendios inundaciones estallan aquí y ahora. Termómetros baten todos los récords: 32,5 0C el 17 de julio en Kvikkjokk Suecia, círculo polar ártico / 51,3 0C el 5 julio en Ouargla Argelia Sahara / 52,9 0C el 24 de julio en el valle de la muerte California[1]… Busquen en Google maps, esos lugares existen, “Desde Boedo” no difunde “fake news”. Alemania con 38°C de fiebre se contorsiona, preparada para el frío el calor la vuelve loca, oficinas y subtes sin aire acondicionado se tornan sofocantes, juntas del hormigón de autopistas y aeropuertos revientan. Noventa muertos en las cercanías de Atenas atrapados por las llamas… ¡Basta de tirar pálidas Josecito! Aquí ya tenemos bastantes, con frío FMI y mishiadura. Disculpá Mario, me refugié en Lama, un pueblo de montaña corso, estoy contemplando el valle y este magnífico atardecer, frente a tanta belleza me pregunto ¿Por qué hacen mierda todo, arrasan bosques, contaminan mares, se comen los unos a los otros? Tal vez estemos a tiempo, pero habrá que cambiar el rumbo de referencia, si el “poderoso caballero Don Dinero”[2] sigue manejando los piolines no quedarán ni marionetas en esta obra. Mirá, parece que esos leones me escucharon, acaban de devorar tres cazadores en la reserva de Sibuya, Sudáfrica[3] ¿Se les fue la mano? Hay que ponerse en su lugar…, de los leones me refiero.

Las mujeres comenzaron a jugar el gran partido,

la lucha continúa, esperanzas también, se están apropiando de la cancha, de sus derechos, de sus cuerpos…, una luz asoma entre tanta tiniebla. Es una larga historia, ya la biblia pecaba de machismo, para el viejo o el nuevo testamento las mujeres son un subproducto del hombre, hechas a partir de una de sus costillas. También fuente de perdición, Eva tentó a Adán con la manzana prohibida, por su culpa nos echaron del paraíso. Buenas para la reproducción, placer y orgasmo revelan que están poseídas por Satán. Siglos de historia, ideologías, creencias obtusas, hasta inventaron la ablación del clítoris para alejarlas de carnales tentaciones, aún ampliamente practicada hoy en día en comunidades musulmanas y animistas de África. Siglos de separación entre cuerpo y alma, de sexo pecaminoso, de vírgenes en conserva. ¡Y para colmo las atrevidas vienen a apropiarse del amor! No más una entelequia divina, el amor como es, de locura y barro, de ternura y cielo, instantes de eternidad en que carne y espíritu confluyen en un punto, levantan vuelo y anulan leyes de gravedad. Aunque les parezca mentira, estimados habitantes del futuro, fue recién ayer, en el siglo XX, que reconocieron a las mujeres el derecho de votar. En Francia el lema republicano “Liberté égalité fraternité” (1789) era un poco lento, comenzaron a votar el 29 de abril de 1945. En Argentina el gobierno peronista impulsó la igualdad de derechos políticos entre hombres y mujeres, la ley 13.010 fue sancionada el 9 de septiembre de 1947 luego de un áspero proceso que duró más de un año, lean los debates de la época, Historia alimenta el pulso del presente. El 8 de agosto del año 2018 el senado de ese mismo país deberá decidir sobre el derecho de las mujeres a interrumpir embarazos, disponer de su cuerpo. Trogloditas (machos o hembras) argumentan en contra, comparar debates entre 1947 y 2018 es por demás instructivo. En diferentes latitudes mujeres se levantan: ésta soy yo, no un objeto reproductivo, no un subproducto propiedad del macho dominante. Éste mi cuerpo, éste mi vientre, éstas mis tetas, son mías, basta de acoso, sí al amor, con quien yo decida. En Irán, Maedeh Hojabri, una adolescente, fue encarcelada por colgar videos en Instagram bailando canciones pop, luego obligada a arrepentirse públicamente en la cadena nacional de televisión por el pecado cometido, la ola nacional de indignación provocada por este hecho muestra que el miedo está cambiando de campo. En Marruecos las mujeres se movilizan contra la poligamia y las humillaciones que implica. En Túnez promovieron una ley contra las violencias domésticas. En India…

Que Mbappé me perdone, el verdadero campeonato del mundo, el de la cancha grande, lo están jugando las mujeres, son ellas quienes merecen el balón de oro.

 

1. Fuente: https://www.lemonde.fr/planete/article/2018/07/27/du-cercle-polaire-au-sahara-du-japon-a-la-californie-la-planete-en-surchauffe_5336451_3244.html

2. Referencia al poema « Poderoso caballero es Don Dinero » de Francisco Gómez de Quevedo (1580-1645 España)

3. Fuente : https://www.clarin.com/mundo/cazadores-buscaban-rinocerontes-devorados-manada-leones-sudafrica_0_rk6G1W2Mm.html

FOTOS DESDE PARIS: José Muchnik

74 thoughts on “Ruedan que ruedan… Balón Planeta Monedas…

  • 24/05/2019 at 7:47 pm
    Permalink

    That is the right blog for anybody who needs to seek out out about this topic. You understand a lot its nearly exhausting to argue with you (not that I actually would need…HaHa). You positively put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

  • 24/05/2019 at 3:34 pm
    Permalink

    I relish, cause I found exactly what I used to be having a look for. You have ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

  • 24/05/2019 at 11:40 am
    Permalink

    Hello there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my old room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  • 24/05/2019 at 9:01 am
    Permalink

    Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you stop it, any plugin or anything you can suggest? I get so much lately it’s driving me mad so any help is very much appreciated.

  • 23/05/2019 at 10:29 pm
    Permalink

    Thanks a lot for giving everyone remarkably special possiblity to read from here. It is always so brilliant and as well , packed with fun for me personally and my office co-workers to search your blog the equivalent of 3 times every week to find out the latest things you will have. And definitely, I’m at all times satisfied with the superb principles you give. Selected 2 facts in this article are really the simplest I have ever had.

  • 23/05/2019 at 10:11 pm
    Permalink

    Hello. impressive job. I did not expect this. This is a excellent story. Thanks!

  • 23/05/2019 at 10:53 am
    Permalink

    Great beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog website? The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  • 23/05/2019 at 8:26 am
    Permalink

    I’m very happy to read this. This is the type of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that is at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.

  • 23/05/2019 at 2:51 am
    Permalink

    Hey there this is kinda of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

  • 23/05/2019 at 2:16 am
    Permalink

    Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I will be sure to bookmark it and return to read more of your useful info. Thanks for the post. I’ll certainly comeback.

  • 22/05/2019 at 2:23 pm
    Permalink

    Very interesting topic , appreciate it for posting . “The rest is silence.” by William Shakespeare.

  • 22/05/2019 at 11:39 am
    Permalink

    I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this web site. I’m hoping the same high-grade web site post from you in the upcoming also. Actually your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings fast. Your write up is a great example of it.

  • 22/05/2019 at 2:42 am
    Permalink

    Excellent blog here! Also your site loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as fast as yours lol

  • 22/05/2019 at 12:05 am
    Permalink

    Many thanks to you for sharing these wonderful threads. In addition, an excellent travel in addition to medical insurance system can often relieve those issues that come with vacationing abroad. A new medical crisis can shortly become very costly and that’s guaranteed to quickly set a financial problem on the family finances. Putting in place the best travel insurance package prior to setting off is definitely worth the time and effort. Thank you

  • 21/05/2019 at 2:45 pm
    Permalink

    Only a smiling visitant here to share the love (:, btw outstanding design .

  • 21/05/2019 at 11:05 am
    Permalink

    Hello there, just was aware of your weblog thru Google, and found that it is really informative. I am gonna watch out for brussels. I’ll appreciate should you continue this in future. Numerous people will likely be benefited out of your writing. Cheers!

  • 21/05/2019 at 9:21 am
    Permalink

    you have got a fantastic blog right here! would you wish to make some invite posts on my weblog?

  • 21/05/2019 at 9:17 am
    Permalink

    I do trust all of the ideas you have introduced on your post. They are really convincing and will certainly work. Nonetheless, the posts are very quick for newbies. May you please lengthen them a little from subsequent time? Thank you for the post.

  • 20/05/2019 at 11:13 pm
    Permalink

    It¡¦s really a nice and helpful piece of info. I¡¦m glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  • 20/05/2019 at 10:02 pm
    Permalink

    Terrific paintings! That is the type of information that are supposed to be shared across the web. Disgrace on Google for not positioning this post upper! Come on over and consult with my website . Thank you =)

  • 20/05/2019 at 4:40 pm
    Permalink

    I do accept as true with all the ideas you have presented to your post. They are very convincing and can definitely work. Still, the posts are very short for novices. May you please lengthen them a bit from next time? Thank you for the post.

  • 20/05/2019 at 11:30 am
    Permalink

    Valuable info. Lucky me I found your site by accident, and I’m shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.

  • 20/05/2019 at 10:23 am
    Permalink

    I think this is among the most important info for me. And i’m glad reading your article. But wanna remark on some general things, The website style is wonderful, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  • 20/05/2019 at 7:19 am
    Permalink

    I’ve observed that in the world today, video games are classified as the latest fad with kids of all ages. There are times when it may be not possible to drag young kids away from the games. If you want the very best of both worlds, there are several educational activities for kids. Good post.

  • 20/05/2019 at 12:34 am
    Permalink

    Excellent read, I just passed this onto a colleague who was doing a little research on that. And he just bought me lunch since I found it for him smile Thus let me rephrase that: Thank you for lunch!

  • 19/05/2019 at 9:03 pm
    Permalink

    Thanks for the auspicious writeup. It actually was a leisure account it. Look advanced to far delivered agreeable from you! However, how could we be in contact?

  • 19/05/2019 at 7:43 pm
    Permalink

    Hi there very cool web site!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your site and take the feeds additionally…I’m glad to seek out a lot of helpful info here in the publish, we need work out extra techniques on this regard, thanks for sharing.

  • 19/05/2019 at 4:17 pm
    Permalink

    My husband and i ended up being really joyful when Michael managed to conclude his preliminary research via the precious recommendations he had out of your web pages. It is now and again perplexing to just choose to be giving out tips and hints which usually the rest could have been selling. And now we grasp we have the blog owner to thank for that. The most important illustrations you’ve made, the straightforward website navigation, the relationships your site aid to instill – it’s got many great, and it’s really assisting our son and the family understand the issue is exciting, and that is particularly indispensable. Thank you for the whole lot!

  • 19/05/2019 at 1:16 pm
    Permalink

    Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it

  • 19/05/2019 at 12:26 pm
    Permalink

    Today, with the fast lifestyle that everyone is having, credit cards get this amazing demand throughout the market. Persons coming from every area of life are using the credit card and people who not using the credit cards have arranged to apply for one in particular. Thanks for discussing your ideas about credit cards.

  • 19/05/2019 at 11:08 am
    Permalink

    Thanks , I have just been looking for information approximately this topic for ages and yours is the greatest I’ve found out so far. But, what about the bottom line? Are you certain about the supply?

  • 19/05/2019 at 8:22 am
    Permalink

    I’d must verify with you here. Which is not something I usually do! I take pleasure in studying a publish that will make individuals think. Additionally, thanks for allowing me to remark!

  • 19/05/2019 at 4:44 am
    Permalink

    whoah this weblog is fantastic i love reading your articles. Keep up the great paintings! You understand, lots of people are hunting round for this info, you can help them greatly.

  • 19/05/2019 at 2:55 am
    Permalink

    I’ve learn some excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting. I wonder how a lot effort you place to make this type of fantastic informative site.

  • 18/05/2019 at 11:12 pm
    Permalink

    Good ¡V I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

  • 18/05/2019 at 9:31 pm
    Permalink

    Valuable information. Lucky me I found your web site by accident, and I’m shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.

  • 18/05/2019 at 9:29 pm
    Permalink

    Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative. I’m going to watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!

  • 18/05/2019 at 7:41 am
    Permalink

    Somebody essentially help to make severely articles I’d state. This is the very first time I frequented your website page and up to now? I amazed with the research you made to create this particular publish extraordinary. Fantastic activity!

  • 17/05/2019 at 10:48 pm
    Permalink

    Almost all of the things you state is astonishingly accurate and it makes me wonder the reason why I hadn’t looked at this with this light before. This particular article really did switch the light on for me as far as this particular subject goes. However at this time there is actually one factor I am not necessarily too cozy with so while I make an effort to reconcile that with the main theme of your issue, allow me see just what the rest of your readers have to say.Nicely done.

  • 17/05/2019 at 10:00 pm
    Permalink

    I’ve recently started a website, the info you provide on this website has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.

  • 17/05/2019 at 8:35 pm
    Permalink

    It’s a shame you don’t have a donate button! I’d most certainly donate to this superb blog! I suppose for now i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this blog with my Facebook group. Talk soon!

  • 17/05/2019 at 11:47 am
    Permalink

    That is very interesting, You’re a very professional blogger. I have joined your feed and look ahead to searching for extra of your fantastic post. Additionally, I’ve shared your site in my social networks!

  • 17/05/2019 at 10:45 am
    Permalink

    We stumbled over here coming from a different page and thought I might check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to finding out about your web page again.

  • 17/05/2019 at 9:35 am
    Permalink

    of course like your web site but you need to test the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I in finding it very bothersome to inform the reality on the other hand I will certainly come back again.

  • 17/05/2019 at 12:09 am
    Permalink

    Thank you for some other informative site. Where else may just I am getting that type of information written in such a perfect way? I’ve a undertaking that I am simply now running on, and I’ve been at the look out for such info.

  • 16/05/2019 at 11:01 pm
    Permalink

    You are my aspiration , I own few web logs and rarely run out from to post .

  • 16/05/2019 at 6:27 pm
    Permalink

    I would like to thnkx for the efforts you’ve put in writing this site. I’m hoping the same high-grade site post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own web site now. Really the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a great example of it.

  • 16/05/2019 at 5:57 pm
    Permalink

    Hi there, You’ve done an excellent job. I will certainly digg it and personally suggest to my friends. I’m sure they will be benefited from this site.

  • 16/05/2019 at 10:38 am
    Permalink

    My brother recommended I might like this web site. He was totally right. This post truly made my day. You cann’t imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

  • 16/05/2019 at 10:19 am
    Permalink

    Good day very cool website!! Man .. Excellent .. Wonderful .. I’ll bookmark your web site and take the feeds additionally…I’m satisfied to search out a lot of useful info right here in the post, we want develop extra strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  • 16/05/2019 at 9:34 am
    Permalink

    I will right away grab your rss as I can not find your email subscription link or newsletter service. Do you have any? Kindly let me know in order that I could subscribe. Thanks.

  • 15/05/2019 at 11:00 pm
    Permalink

    Good write-up, I am normal visitor of one¡¦s blog, maintain up the excellent operate, and It’s going to be a regular visitor for a lengthy time.

  • 15/05/2019 at 10:32 pm
    Permalink

    certainly like your web site but you need to take a look at the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I to find it very bothersome to inform the reality nevertheless I will surely come back again.

  • 15/05/2019 at 9:45 pm
    Permalink

    I simply couldn’t go away your web site before suggesting that I really loved the usual information a person supply in your visitors? Is going to be back incessantly in order to inspect new posts.

  • 15/05/2019 at 5:54 pm
    Permalink

    Thanks for the marvelous posting! I really enjoyed reading it, you may be a great author.I will make sure to bookmark your blog and will come back down the road. I want to encourage one to continue your great work, have a nice evening!

  • 15/05/2019 at 4:14 pm
    Permalink

    Thank you for sharing superb informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and just couldn’t come across. What a perfect site.

  • 15/05/2019 at 1:03 pm
    Permalink

    Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog web site? The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

  • 15/05/2019 at 11:45 am
    Permalink

    Its good as your other content : D, appreciate it for putting up. “A great flame follows a little spark.” by Dante Alighieri.

  • 14/05/2019 at 11:46 pm
    Permalink

    Thanks for your concepts. One thing really noticed is banks as well as financial institutions really know the spending behaviors of consumers as well as understand that most people max out their cards around the breaks. They smartly take advantage of this fact and then start flooding your current inbox along with snail-mail box having hundreds of Zero APR card offers soon after the holiday season closes. Knowing that for anyone who is like 98% of American community, you’ll get at the chance to consolidate credit debt and transfer balances for 0 interest rate credit cards.

  • 14/05/2019 at 3:24 am
    Permalink

    Great weblog here! Also your website a lot up very fast!
    What host are you the usage of? Can I get your affiliate link
    on your host? I want my web site loaded up
    as quickly as yours lol

  • 13/05/2019 at 8:19 am
    Permalink

    I simply want to say I am just beginner to blogs and actually loved this website. Almost certainly I’m going to bookmark your site . You amazingly come with fabulous article content. Thanks a lot for sharing with us your website page.

  • 13/05/2019 at 5:30 am
    Permalink

    This piece of writing provides clear idea in support of the new visitors of blogging, that really how to do running a blog.

  • 11/05/2019 at 3:00 pm
    Permalink

    Good day! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on.
    Any suggestions?

  • 08/05/2019 at 10:12 pm
    Permalink

    Hello! I could have sworn I’ve been to this
    website before but after going through many of the
    articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly happy I found it and I’ll be bookmarking it and checking
    back regularly!

  • 05/05/2019 at 9:52 pm
    Permalink

    I absolutely love your blog.. Great colors & theme.
    Did you make this amazing site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own site and would love
    to find out where you got this from or what the
    theme is named. Thanks!

  • 20/03/2019 at 5:54 am
    Permalink

    you are in point of fact a good webmaster. The website loading speed is incredible. It kind of feels that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterpiece. you’ve done a wonderful job in this matter!