La irresponsable publicidad de los medicamentos

Las publicidades de medicamentos se han tornado un elemento de verdadero peligro público.

Además de violar regulaciones producen difusión engañosa de las propiedades  curativas de las medicinas a las que se les atribuye poderes cuasi mágicos.

La Asociación Agentes de Propaganda Médica (AAPM) renovó su denuncia  a la Administración Nacional de Medicamentos, Alimentos y Tecnología Médica (ANMAT) [1], para que haga cumplir la resolución 20/2005 del propio organismo, ante la “irresponsable” y “peligrosa” publicidad de medicamentos de venta libre. Se trata de los avisos comerciales que a esta altura del año inundan los programas de televisión, como sucede con el antigripal Next, los calmantes Ibupirac y Actron o los antiespasmódicos Buscapina y Sertal.

La publicidad nos muestra las seductoras imágenes de una mami con su hijo accediendo a un shopping. De pronto ella se detiene y se toma el vientre: “Esta sensación de puntadas a veces me impide seguir porque es muy fuerte. (…)  Que un dolor de panza no te haga perder momentos valiosos de tu vida. Desde moderado a fuerte, aliviá el dolor de panza con Buscapina“.

Nada se dice sobre que el Butilbromuro de Hioscina (HBB) puede ocultar durante un tiempo la manifestación de una apendicitis y transportarla en silencio hasta la grave peritonitis. Ni tampoco en la publicidad se menciona la advertencia del folleto que acompaña al medicamento: “Para más información sobre los beneficios, riesgos y efectos secundarios, consulte a su médico o farmacéutico”.

 

Los famosos y la publicidad de medicamentos

Para Marley (Alejandro Wiebe), por caso, la gripe se cura, casi milagrosamente, con un comprimido de “Next”. Carlos Chiale, Presidente de la ANMAT y Sebastián Duarte, de la AAPM denunciaron “la irresponsable publicidad del medicamento Next del laboratorio Gennoma Lab de México, que alienta su consumo a través de un spot publicitario en el que participa el conductor televisivo Marley que promociona al medicamento para afrontar estados gripales o resfríos habituales (…), sin advertir sobre sus efectos secundarios y alentando el consumo de paracetamol, que se ha convertido en una causa de intoxicación medicamentosa que ha superado incluso al ácido acetilsalicílico”.

La denuncia señala que “la fórmula del Next contiene 500mg de paracetamol, además de cafeína, clorhidrato de fenilefrina y butetamato”.

Además debe considerarse en esta suerte de incentivo a la automedicación la altamente probable posibilidad de sobredosis escalonada que puede ocurrir cuando las personas, ante el dolor, y en repetidas ocasiones, toman un poco más de paracetamol del que deberían. “Con el tiempo, el daño se acumula, y el efecto puede ser fatal”, afirma el doctor Kenneth Simpson, que ha publicado sus conclusiones en la revista ‘British Journal of Clinical Pharmacology [2].

“La publicidad de Marley podría ser divertida si promocionara un chocolatín. Pero promociona el antigripal Next, disfrazándose en esta ocasión de guarda de subterráneo”, advirtió José Charreau, secretario de Acción Social de la AAPM [3].

La publicidad de medicamentos adquiere características de “brujo de la tribu que oferta pociones mágicas”. Un estado gripal se evapora en cuestión de minutos. Con un poco más de tiempo, no mucho, desaparece un dolor de espaldas o dolores articulares. La acidez de estómago deja de ser un problema y, parecería ser, que no se necesita averiguar el origen ni que un profesional de la salud diagnostique, sobre todo en materia de refuerzos vitamínicos ya que una pastilla soluble cubre todo lo que a tus energías le está faltando.

En una publicidad que podría calificarse, cuando menos, como un absurdo engaño que aprovecha las urgencias que genera el dolor, el Voltarén Emulgen de Glaxo le da energías profesionales empuñando una raqueta a una mujer que minutos atrás quedaba paralizada por un dolor lumbar.

Y a un matrimonio que siente taladrada su cabeza por el ruido de un martillo neumático callejero, Bayer le recomienda un Actrón –léase Ibuprofeno– como si fuese un caramelo.

Y como Marley no es el único famoso usado para recomendar estas pócimas legales, se suman Gabriel Batistuta que aupa a un gordo amigo superpesado luego de que el Ibupirac en cápsulas le quitara en minutos un fuerte dolor dorsal mientras que Adrián Suar hace unas horas extras, para sumar a su vanidad personal –no me digan que precisa sumar una moneda–, promocionando al popular Tafirol.

 

  1. La Administración Nacional de Medicamentos, Alimentos y Tecnología Médica (ANMAT) es un organismo descentralizado de la Administración Pública Nacional creado en agosto de 1992, mediante el decreto 1490/1992.
  2. La British Journal of Clinical Pharmacology es una revista médica mensual publicada por Wiley-Blackwell en nombre de la British Pharmacological Society. Cubre todos los aspectos de la acción de drogas en humanos y se estableció en 1974.
  3. Texto tomado de ANDigital.

 

FUENTES DE INFORMACIÓN

  • Asociación Agentes de Propaganda Médica (AAPM)
  • Administración Nacional de Medicamentos, Alimentos y Tecnología Médica (ANMAT)

57 thoughts on “La irresponsable publicidad de los medicamentos

  • 19/05/2019 at 7:31 pm
    Permalink

    Hi, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, would check this… IE still is the market leader and a big portion of people will miss your great writing because of this problem.

  • 19/05/2019 at 4:43 pm
    Permalink

    I have figured out some new items from your web site about pc’s. Another thing I’ve always considered is that computer systems have become an item that each residence must have for some reasons. They offer convenient ways to organize the home, pay bills, search for information, study, focus on music and also watch tv series. An innovative method to complete many of these tasks is to use a laptop. These desktops are mobile, small, highly effective and transportable.

  • 19/05/2019 at 11:42 am
    Permalink

    Thank you, I have just been looking for info about this subject for ages and yours is the greatest I have discovered so far. But, what in regards to the bottom line? Are you positive in regards to the source?

  • 19/05/2019 at 10:29 am
    Permalink

    This is very attention-grabbing, You’re an excessively professional blogger. I have joined your feed and look ahead to searching for more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

  • 19/05/2019 at 8:24 am
    Permalink

    Hello. fantastic job. I did not imagine this. This is a excellent story. Thanks!

  • 19/05/2019 at 8:11 am
    Permalink

    What i don’t understood is in truth how you are no longer actually much more neatly-favored than you might be right now. You’re very intelligent. You understand therefore significantly with regards to this matter, produced me in my opinion believe it from numerous varied angles. Its like men and women aren’t interested until it is one thing to do with Girl gaga! Your own stuffs excellent. At all times handle it up!

  • 19/05/2019 at 2:54 am
    Permalink

    I think other web site proprietors should take this site as an model, very clean and magnificent user genial style and design, as well as the content. You are an expert in this topic!

  • 19/05/2019 at 1:23 am
    Permalink

    It’s perfect time to make a few plans for the future and it’s time to be happy. I have read this put up and if I may just I want to counsel you some attention-grabbing issues or tips. Maybe you can write next articles relating to this article. I wish to learn more issues approximately it!

  • 18/05/2019 at 10:51 pm
    Permalink

    Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out. Please let me know where you got your theme. Thanks a lot

  • 18/05/2019 at 9:08 pm
    Permalink

    Hey! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard work due to no backup. Do you have any solutions to protect against hackers?

  • 18/05/2019 at 8:05 pm
    Permalink

    You made certain nice points there. I did a search on the topic and found mainly folks will go along with with your blog.

  • 18/05/2019 at 6:55 pm
    Permalink

    Today, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

  • 18/05/2019 at 3:18 pm
    Permalink

    Well I definitely enjoyed reading it. This tip procured by you is very helpful for proper planning.

  • 18/05/2019 at 7:56 am
    Permalink

    Appreciating the time and energy you put into your website and detailed information you offer. It’s awesome to come across a blog every once in a while that isn’t the same old rehashed material. Excellent read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  • 18/05/2019 at 7:21 am
    Permalink

    It¡¦s really a cool and helpful piece of info. I am happy that you simply shared this useful information with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  • 18/05/2019 at 6:36 am
    Permalink

    Hey, you used to write fantastic, but the last few posts have been kinda boring… I miss your tremendous writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

  • 17/05/2019 at 9:00 pm
    Permalink

    Thanks for revealing your ideas right here. The other thing is that whenever a problem arises with a laptop or computer motherboard, folks should not consider the risk of repairing the item themselves because if it is not done correctly it can lead to irreparable damage to all the laptop. It’s usually safe to approach the dealer of the laptop for any repair of that motherboard. They have got technicians who’ve an competence in dealing with notebook computer motherboard difficulties and can get the right diagnosis and perform repairs.

  • 17/05/2019 at 8:09 pm
    Permalink

    you’re truly a excellent webmaster. The web site loading pace is amazing. It seems that you’re doing any unique trick. Also, The contents are masterwork. you have performed a fantastic process on this matter!

  • 17/05/2019 at 7:32 pm
    Permalink

    Normally I don’t read post on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to try and do so! Your writing style has been surprised me. Thanks, quite nice article.

  • 17/05/2019 at 9:47 am
    Permalink

    Terrific work! That is the kind of info that are meant to be shared across the web. Disgrace on the seek engines for now not positioning this submit higher! Come on over and seek advice from my website . Thanks =)

  • 17/05/2019 at 8:32 am
    Permalink

    This is the suitable blog for anyone who wants to find out about this topic. You understand a lot its virtually laborious to argue with you (not that I truly would want…HaHa). You undoubtedly put a new spin on a subject thats been written about for years. Great stuff, just great!

  • 16/05/2019 at 11:13 pm
    Permalink

    I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my website :)

  • 16/05/2019 at 10:40 pm
    Permalink

    Great – I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs and related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task.

  • 16/05/2019 at 9:59 pm
    Permalink

    Only wanna tell that this is invaluable , Thanks for taking your time to write this.

  • 16/05/2019 at 5:28 pm
    Permalink

    you’re really a excellent webmaster. The site loading pace is amazing. It sort of feels that you’re doing any distinctive trick. In addition, The contents are masterpiece. you’ve done a fantastic job in this topic!

  • 16/05/2019 at 4:54 pm
    Permalink

    Hey There. I discovered your weblog the use of msn. This is an extremely well written article. I’ll make sure to bookmark it and return to read more of your helpful information. Thanks for the post. I’ll certainly comeback.

  • 16/05/2019 at 8:36 am
    Permalink

    You made some good points there. I looked on the internet for the subject and found most persons will approve with your site.

  • 16/05/2019 at 8:20 am
    Permalink

    Rattling good information can be found on web site. “Life without a friend is death without a witness.” by Eugene Benge.

  • 16/05/2019 at 8:03 am
    Permalink

    I was suggested this web site by my cousin. I am not sure whether this submit is written by way of him as nobody else understand such certain approximately my problem. You’re amazing! Thanks!

  • 15/05/2019 at 8:38 pm
    Permalink

    Thank you a lot for sharing this with all folks you actually realize what you’re speaking about! Bookmarked. Please also talk over with my site =). We will have a link exchange contract between us!

  • 15/05/2019 at 8:20 pm
    Permalink

    I wish to show my appreciation to this writer just for rescuing me from this particular predicament. Because of looking through the the web and coming across concepts which are not helpful, I assumed my life was well over. Existing minus the strategies to the difficulties you’ve solved all through your article content is a critical case, and the ones which may have in a wrong way damaged my entire career if I had not encountered the blog. Your personal mastery and kindness in taking care of all things was tremendous. I’m not sure what I would’ve done if I hadn’t encountered such a subject like this. I’m able to at this time look ahead to my future. Thanks for your time so much for your impressive and result oriented guide. I will not be reluctant to recommend the sites to any individual who requires guide on this situation.

  • 15/05/2019 at 4:13 pm
    Permalink

    I’ve been browsing on-line more than three hours lately, but I by no means discovered any interesting article like yours. It is beautiful worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content material as you did, the internet can be much more useful than ever before.

  • 15/05/2019 at 3:22 pm
    Permalink

    I’m really enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme? Excellent work!

  • 15/05/2019 at 2:45 pm
    Permalink

    You could certainly see your expertise in the work you write. The arena hopes for even more passionate writers like you who aren’t afraid to mention how they believe. All the time go after your heart. “A simple fact that is hard to learn is that the time to save money is when you have some.” by Joe Moore.

  • 15/05/2019 at 12:05 pm
    Permalink

    A person essentially lend a hand to make severely posts I’d state. That is the first time I frequented your website page and so far? I surprised with the analysis you made to create this actual publish amazing. Fantastic job!

  • 15/05/2019 at 8:26 am
    Permalink

    I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my site :).

  • 15/05/2019 at 7:30 am
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article. I’ll make sure to bookmark it and return to read more of your useful info. Thanks for the post. I will certainly comeback.

  • 14/05/2019 at 10:41 pm
    Permalink

    Great remarkable things here. I¡¦m very satisfied to look your post. Thank you so much and i’m looking ahead to touch you. Will you kindly drop me a e-mail?

  • 14/05/2019 at 8:42 am
    Permalink

    Good day! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back often!

  • 13/05/2019 at 4:09 pm
    Permalink

    I just want to tell you that I am beginner to blogs and certainly loved this web page. Very likely I’m going to bookmark your blog post . You definitely come with outstanding articles and reviews. Thanks for sharing your website.

  • 07/04/2019 at 4:18 am
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article and the rest of the site is also really good.

  • 04/04/2019 at 12:22 am
    Permalink

    Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. It’s always useful to read articles from other authors and use something from their websites.

  • 21/03/2019 at 1:22 am
    Permalink

    I am just commenting to let you be aware of of the cool experience my friend’s girl enjoyed reading your web site. She realized too many pieces, not to mention what it is like to have a very effective giving character to have the others clearly grasp various grueling things. You really did more than her expectations. Thanks for distributing those valuable, safe, edifying and in addition unique guidance on the topic to Evelyn.

  • 20/03/2019 at 4:57 am
    Permalink

    Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how could i subscribe for a blog web site? The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept

  • 15/03/2019 at 12:17 pm
    Permalink

    I was wondering if you ever thought of changing the page layout of your blog? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two images. Maybe you could space it out better?

  • 15/03/2019 at 8:01 am
    Permalink

    Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, terrific blog!

  • 15/03/2019 at 2:13 am
    Permalink

    Thanks , I’ve just been looking for info about this topic for a while and yours is the greatest I’ve discovered till now. However, what about the bottom line? Are you certain about the source?

  • 14/03/2019 at 11:19 am
    Permalink

    I’m really loving the theme/design of your site. Do you ever run into any web browser compatibility issues? A couple of my blog readers have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any suggestions to help fix this problem?