Gabriela Michetti no es trabajadora social

Michetti, la vicepresidenta del Gobierno conservador de Mauricio Macri, se recibió de licenciada en Relaciones Internacionales en la Universidad privada del Salvador (USAL). Por Norberto Alayón*

En colisión con el Código Penal de la Argentina, se manifestó en contra de permitir el aborto, aún en los casos de violación sufrida por niñas y adolescentes. Expresó, con extraviada densidad conceptual,: “Lo podés dar en adopción, ver qué te pasa en el embarazo, trabajar con psicólogo, no sé”. “Podés dar en adopción el bebé y no te pasa nada”. “Digo, hay personas que viven cosas muchísimo más dramáticas y no las pueden solucionar y se las tienen que bancar. No sé, qué sé yo”.

Esto último que afirma (“No sé, qué se yo”) es cierto: no sabe. Y aún más grave: pretende pasar por idónea, aparentando que sabe e invocando una profesión para la cual no está capacitada. Y se respalda y justifica diciendo “En mi experiencia, de más de 30 años de trabajo social…”.

Al respecto, resulta necesario explicarle a la vicepresidenta que el Trabajo Social [1] es una profesión universitaria, que exige estudios específicos para graduarse como trabajador/a social y que Michetti, obviamente, no posee.

Por supuesto, Michetti tiene derecho a reivindicar posiciones atrasadas: podrá hacerlo como ciudadana corriente, como militante de la Alianza Cambiemos, como licenciada en Relaciones Internacionales, pero no como trabajadora social.

La Federación Internacional de Trabajadores Sociales y la Asociación Internacional de Escuelas de Trabajo Social, en forma conjunta definieron que “El trabajo social es una profesión basada en la práctica y una disciplina académica que promueve el cambio y el desarrollo social, la cohesión social y el fortalecimiento y la liberación de las personas. Los principios de la justicia social, los derechos humanos, la responsabilidad colectiva y el respeto a la diversidad son fundamentales para el Trabajo Social”.

A diferencia de la experta Michetti (en Relaciones Internacionales), los y las trabajadoras sociales que concebimos esta profesión intrínsecamente relacionada con la defensa irrestricta de los derechos humanos y sociales, no podemos aceptar que las niñas y adolescentes violadas (o cualquier mujer) deban continuar forzadamente con un embarazo originado en un acto de violación. Tampoco podemos aceptar que las violaciones de mujeres sean tomadas con tanta liviandad e ignorancia sobre sus consecuencias.

 

 

*. Norberto Alayón. Trabajador Social. Profesor Consulto de la UBA

  1. Los profesionales que se dedican al Trabajo Social son egresados universitarios de la carrera homónima, por lo tanto es erróneo denominarlos “asistentes sociales”, especialidad inexistente con la que buena parte de la prensa contribuye a confundir a los improvisados con los diplomados universitarios en esa disciplina.

 

 

 

16 thoughts on “Gabriela Michetti no es trabajadora social

  • 23/04/2019 at 8:26 pm
    Permalink

    If some one needs expert view regarding blogging afterward i advise him/her to visit this blog, Keep up the nice work.

  • 22/04/2019 at 4:04 am
    Permalink

    My family all the time say that I am killing my time here at
    net, except I know I am getting experience
    daily by reading such good posts.

  • 20/04/2019 at 7:13 pm
    Permalink

    Whoa! This blog looks exactly like my old one! It’s on a totally different
    topic but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice
    of colors!

  • 19/04/2019 at 3:29 pm
    Permalink

    An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little homework on this.

    And he in fact bought me lunch due to the fact that I stumbled upon it for him…
    lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!!
    But yeah, thanks for spending some time to discuss this subject here on your website.

  • 18/04/2019 at 10:04 pm
    Permalink

    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have truly loved surfing around your blog posts.
    In any case I’ll be subscribing for your feed and
    I’m hoping you write again soon!

  • 16/04/2019 at 7:20 pm
    Permalink

    Just wish to say your article is as astounding.

    The clarity in your post is simply excellent
    and i can assume you’re an expert on this subject.
    Fine with your permission allow me to grab your feed to keep updated with forthcoming
    post. Thanks a million and please carry on the rewarding work.

  • 13/04/2019 at 2:45 pm
    Permalink

    Good day! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some
    targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Appreciate it!

  • 10/04/2019 at 9:21 pm
    Permalink

    Right away I am ready to do my breakfast, when having my breakfast coming yet again to read other news.

  • 21/03/2019 at 5:19 am
    Permalink

    I was very happy to seek out this web-site.I needed to thanks in your time for this excellent learn!! I positively enjoying every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff you blog post.

  • 20/03/2019 at 7:44 am
    Permalink

    Hi there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different browsers and both show the same outcome.

  • 15/03/2019 at 1:15 pm
    Permalink

    I am not rattling great with English but I get hold this really easygoing to read .

  • 15/03/2019 at 12:55 pm
    Permalink

    Hello this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

  • 15/03/2019 at 8:39 am
    Permalink

    Howdy! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to give it a look. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Outstanding blog and amazing style and design.

  • 15/03/2019 at 2:52 am
    Permalink

    Hello. magnificent job. I did not imagine this. This is a remarkable story. Thanks!

  • 14/03/2019 at 12:36 pm
    Permalink

    Hi! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this page to him. Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing!

  • 19/02/2019 at 6:48 am
    Permalink

    Lovely site! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am taking your feeds also