Es bueno que Nôtre-Dame exista.  (León Trotsky)

(…) la Humanidad, capaz de crear nuevas formas de vida y de arte, curará todas sus llagas soportables por las viejas catedrales y los viejos museos…

(…) En una calle como la de Mouffetard, París evidencia su atraso técnico y sanitario, su indigencia y su suciedad. Entre dos muros de piedra a cuyo pie se amontonan carretillas cargadas de legumbres podridas, zapatos irreconocibles, carne de caballo azulosa y toda clase de menudencias comestibles y no comestibles, en una acera estrecha, escarpada e irregular, en medio de terrinas de mantequilla y carne, de cestas de fruta corrompida, en medio de una nube espesa de pesados olores, bullen ancianos de pantalones de pana chafada cayéndoles sobre los zuecos mientras mujeres de flácidos músculos (salvo los conservados por el trabajo), niños de mejillas chupadas y perros… Podrían reunirse de sobra todos esos elementos en un cuadro de conjunto: cada detalle vivo pregona elocuentemente la pobreza, la opresión, los nervios gastados por el miedo al hambre. ¡Oh París! ¡Oh trabajo! ¡Oh miseria!

El león de Belfort, pesada masa de metal, descansa sobre un zócalo de piedra. Bajo su pata hay una flecha de granito, mientras su cola pende como un poderoso resorte. Los pájaros han construido nidos en sus fauces entreabiertas y por entre los colmillos reales apunta la paja: nadie se ha encargado de quitar la paja de las fauces del león de Belfort.

No por eso dejan de seguir estando firmes, en su sitio, los incomparables monumentos de París; son incontables y dan a esa vieja ciudad espléndida y sucia una nobleza para la que no hay palabras. El espíritu de libertad, silueta reconocible, se alza por encima de nosotros en la plaza de la Bastilla. La República ocupa firmemente su plaza. Las palomas han dejado sobre la cabeza y manos de Danton restos, desde hace mucho tiempo sin borrar, de su intimidad con el tribuno revolucionario. Augusto Comte está ennegrecido de polvo y hollín frente a la Sorbona. Carlomagno y sus dos hijos, más limpios que otros, destacan en un fondo de verdor frente a Nôtre-Dame. Frente al Louvre se alza el monumento a la gloria de Gambetta, de estilo pomposamente rebuscado y sin alma, como el monumento a Waldeck-Rousseau en las Tullerías, y en general toda la estatutaria de la Tercera República. Nôtre-Dame, inviolable, llena de admiración al espectador cada vez que “por casualidad” se percibe esa creación de las manos del hombre. Marinetti, el gritón futurista italiano, quiere librar la superficie de la Tierra de todas las catedrales y todos los museos para preparar el camino a las nuevas formas de arte del porvenir. La artillería cumple con una parte de este programa de demolición. No hay duda de que tras esta liquidación, que, sin embargo, no se realiza según los cánones de la estética futurista, comenzará un capítulo nuevo de la historia humana, y por tanto un capítulo nuevo de la historia del arte, ya que el arte jamás ha tenido capítulos independientes. Cuando la Humanidad del futuro vuelva sobre sí misma después de la guerra, la distancia histórica que la separará de la Edad Media, que ha encontrado una expresión tan perfecta en los arcos de Nôtre-Dame, habrá aumentado infinitamente. Pese a ello, o mejor precisamente por ello, la Humanidad, capaz de crear nuevas formas de vida y de arte, curará todas sus llagas soportables por las viejas catedrales y los viejos museos…

Es bueno que Nôtre-Dame exista.

León Trotsky (1924)*Apéndice de “Literatura y Revolución”. Textos sobre arte, cultura y literatura: (Extracto de un viejo cuaderno: París, verano de 1916, publicado en el número 1 de Krasnaia Niva, 1922).

(*) Lev Davídovich Bronstein ??, más conocido como Lyev Trótskiy (León Trotsky)

 

39 thoughts on “Es bueno que Nôtre-Dame exista.  (León Trotsky)

  • 20/05/2019 at 1:47 am
    Permalink

    Hello there! This is kind of off topic but I need some help from an established blog. Is it very difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Appreciate it

  • 19/05/2019 at 8:04 pm
    Permalink

    Thanks , I’ve just been looking for info about this topic for ages and yours is the best I’ve came upon so far. But, what concerning the conclusion? Are you positive about the source?

  • 19/05/2019 at 5:46 pm
    Permalink

    Keep up the great piece of work, I read few posts on this web site and I believe that your site is real interesting and has got bands of wonderful info .

  • 19/05/2019 at 1:57 pm
    Permalink

    Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how can i subscribe for a blog site? The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept

  • 19/05/2019 at 1:43 pm
    Permalink

    I just could not leave your website before suggesting that I extremely enjoyed the usual info an individual provide for your guests? Is gonna be again continuously to check out new posts

  • 19/05/2019 at 12:15 pm
    Permalink

    Hello just wanted to give you a quick heads up. The text in your article seem to be running off the screen in Safari. I’m not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but I figured I’d post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the issue resolved soon. Kudos

  • 19/05/2019 at 9:21 am
    Permalink

    I have been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

  • 19/05/2019 at 4:20 am
    Permalink

    Definitely believe that which you stated. Your favorite reason seemed to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked while people think about worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  • 19/05/2019 at 3:39 am
    Permalink

    My spouse and I absolutely love your blog and find many of your post’s to be exactly what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content in your case? I wouldn’t mind creating a post or elaborating on a few of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

  • 19/05/2019 at 1:53 am
    Permalink

    An interesting discussion is value comment. I believe that you should write more on this subject, it may not be a taboo topic but generally persons are not sufficient to speak on such topics. To the next. Cheers

  • 18/05/2019 at 8:36 pm
    Permalink

    Hello.This post was extremely remarkable, especially because I was looking for thoughts on this issue last Wednesday.

  • 18/05/2019 at 7:56 am
    Permalink

    Awsome blog! I am loving it!! Will come back again. I am taking your feeds also.

  • 18/05/2019 at 5:26 am
    Permalink

    Magnificent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just too great. I really like what you have acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it sensible. I cant wait to read far more from you. This is really a terrific site.

  • 17/05/2019 at 9:05 pm
    Permalink

    I have witnessed that rates for on-line degree experts tend to be a terrific value. Like a full College Degree in Communication from The University of Phoenix Online consists of 60 credits with $515/credit or $30,900. Also American Intercontinental University Online comes with a Bachelors of Business Administration with a whole program element of 180 units and a tariff of $30,560. Online degree learning has made taking your degree far less difficult because you can earn your own degree from the comfort of your abode and when you finish from work. Thanks for all the other tips I have really learned through your website.

  • 17/05/2019 at 6:31 pm
    Permalink

    Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such great information being shared freely out there.

  • 17/05/2019 at 7:27 am
    Permalink

    Hey, you used to write great, but the last several posts have been kinda boring… I miss your super writings. Past several posts are just a little out of track! come on!

  • 16/05/2019 at 11:15 pm
    Permalink

    Great work! This is the type of information that should be shared around the internet. Shame on Google for not positioning this post higher! Come on over and visit my website . Thanks =)

  • 16/05/2019 at 8:51 pm
    Permalink

    I used to be very happy to search out this internet-site.I wished to thanks on your time for this excellent learn!! I positively having fun with each little little bit of it and I’ve you bookmarked to check out new stuff you blog post.

  • 16/05/2019 at 6:13 pm
    Permalink

    Some truly wonderful articles on this internet site, appreciate it for contribution. “Give me the splendid silent sun with all his beams full-dazzling.” by Walt Whitman.

  • 16/05/2019 at 5:53 pm
    Permalink

    Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the internet the simplest thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked while people think about worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  • 16/05/2019 at 3:04 pm
    Permalink

    I conceive this website has got some real wonderful information for everyone. “He is able who thinks he is able.” by Buddha.

  • 16/05/2019 at 10:47 am
    Permalink

    I¡¦ve recently started a website, the info you provide on this site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work.

  • 16/05/2019 at 8:58 am
    Permalink

    Excellent read, I just passed this onto a colleague who was doing a little research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile Thus let me rephrase that: Thank you for lunch!

  • 16/05/2019 at 6:16 am
    Permalink

    I am not sure the place you’re getting your info, but good topic. I must spend a while learning more or figuring out more. Thank you for excellent information I was in search of this info for my mission.

  • 15/05/2019 at 9:18 pm
    Permalink

    Nice read, I just passed this onto a friend who was doing a little research on that. And he just bought me lunch as I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thank you for lunch!

  • 15/05/2019 at 4:42 pm
    Permalink

    I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this site. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has encouraged me to get my own site now. Really the blogging is spreading its wings fast. Your write up is a great example of it.

  • 15/05/2019 at 4:14 pm
    Permalink

    I have been examinating out many of your articles and i can claim clever stuff. I will definitely bookmark your website.

  • 15/05/2019 at 1:38 pm
    Permalink

    But wanna tell that this is very useful , Thanks for taking your time to write this.

  • 15/05/2019 at 12:00 pm
    Permalink

    Super-Duper site! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am bookmarking your feeds also

  • 15/05/2019 at 9:20 am
    Permalink

    I want to express my thanks to the writer for rescuing me from such a crisis. As a result of exploring through the world-wide-web and meeting thoughts which are not beneficial, I was thinking my life was gone. Being alive minus the approaches to the problems you’ve sorted out through your guide is a serious case, as well as those which may have badly damaged my entire career if I had not noticed your web site. Your good training and kindness in touching every aspect was very helpful. I’m not sure what I would have done if I had not encountered such a solution like this. I can now look forward to my future. Thank you so much for the skilled and effective guide. I will not hesitate to refer the blog to anybody who should receive direction on this subject.

  • 15/05/2019 at 8:47 am
    Permalink

    Hi there, I discovered your site by means of Google while searching for a related topic, your website got here up, it appears great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  • 15/05/2019 at 6:40 am
    Permalink

    I do agree with all of the ideas you’ve presented in your post. They’re really convincing and will certainly work. Still, the posts are too short for novices. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

  • 14/05/2019 at 10:33 pm
    Permalink

    I got what you intend, regards for posting .Woh I am lucky to find this website through google. “Those who corrupt the public mind are just as evil as those who steal from the public.” by Theodor Wiesengrund Adorno.

  • 13/05/2019 at 1:06 pm
    Permalink

    I just want to mention I am just very new to blogging and really savored your web page. Most likely I’m going to bookmark your blog post . You actually come with tremendous articles and reviews. Cheers for sharing with us your webpage.