El túnel…, del tiempo

Muy pocos saben que existe un túnel que atraviesa las profundidades del centro porteño por debajo de la Avenida Rivadavia, más abajo de la línea A de subterráneos.

Debe haber sido en 1949 o 50, no lo recuerdo con precisión, o sea que yo andaría cursando los 9 o 10 años de vida con la sangre ferrocarrilera que el viejo me legó. Un día de ésos, el entonces nuevo diario Clarín[1] anunció que se inauguraba un servicio ferroviario en el Oeste –hoy Sarmiento– de similares características al trencito de Versalles: dos vagones eléctricos carrozados en madera, como los que circulaban en aquel tiempo entre Once y Moreno, recorrerían un histórico túnel adaptado para el uso de pasajeros, desde Caballito, por la vía secundaria del andén descendente, hacia 1º de marzo[2] en Puerto Madero, con salida del túnel a la altura de Cangallo, hoy Juan D. Perón.

El Boletín de Historia Ferroviaria de la Fundación Museo Ferroviario explica que aquel servicio “se efectuaba básicamente con un solo tren de dos coches (uno de primera clase y el otro de segunda) que tardaba 16 o 17 minutos en recorrer, sin paradas intermedias, los 7 kilómetros y medio que separaban ambas cabeceras, con una velocidad comercial que no alcanzaba los 30 kilómetros por hora”. Por las dificultades técnicas que implicaba, aquel ensayo duró apenas un año y el viejo túnel con su larga historia que comienza en 1916, cuando fue inaugurado como línea ferroviaria de cargas, cayó en desuso. Infobae acaba de publicar un artículo después de haberlo recorrido a bordo de una nueva locomotora que integrará la línea San Martín [3]

Muy pocos saben de su existencia –dice la periodista de Infobae–. Son menos, todavía, los que pueden contar que lo atravesaron alguna vez.

Lo cierto es que existe un túnel poco conocido que atraviesa las profundidades del centro porteño por debajo de la Avenida Rivadavia, más abajo de la línea A de subterráneos. Una grieta oculta debajo de otra, que los expertos elogian por su increíble fortaleza. Una impresionante pieza de ingeniería trazada en 1912 que resiste, escondida, hasta hoy.

Pensado como una vía subterránea que uniría el Puerto de Buenos Aires con el corazón de la ciudad, el túnel del viejo Ferrocarril Oeste fue un proyecto del ingeniero británico David Simpson que comenzó en 1906. Recién en 1910 la obra fue autorizada por el Gobierno de la época y dos años después comenzaron los arduos trabajos para su construcción. Finalmente, se inauguró en 1916, durante la presidencia de Victorino de la Plaza.

Atravesar hoy el túnel –que se utiliza estrictamente para tareas de logística del sistema ferroviario– no es sencillo. Es muy estrecho y por sus vías apenas puede pasar una única formación.

La historia.

Eran tiempos de florecimiento y expansión de Buenos Aires. De hecho, en diciembre de 1913 se había inaugurado el servicio de la línea A de subterráneos, algo que colocaba a la capital argentina entre las pocas ciudades del mundo en contar por aquel entonces con este tipo de transporte.

“No por casualidad, la compañía Anglo Argentina, autorizada a construir y explotar la red de subterráneos, tuvo también que ver por esa misma época (1912-1916) con la construcción de otro túnel algo más abajo aunque casi paralelo a la línea A, pero rigurosamente cerrado a la vista del público. Se trataba de suplir la carencia de una conexión directa entre la zona portuaria y el ferrocarril más antiguo del país, el del Oeste (hoy Sarmiento)”, explicó al reconstruir la historia del túnel la revista Siete Días en su edición del 26 de junio de 1974.

“Contrariamente al subterráneo de pasajeros, que se hizo a cielo descubierto, levantando la Avenida de Mayo, este otro túnel se construyó como los socavones de las minas, en el mejor estilo topo. El resultado fue una obra de ingeniería notable, verdaderamente fuera de serie, para la época, tanto que subsiste en excelentes condiciones hasta el presente”, detalló la publicación.

Con una profundidad que en algunos tramos alcanza los 20 metros, el túnel sirvió para atravesar el corazón porteño sin barreras ni interferencias para el tránsito.

Primero lo utilizaron trenes de carga que circulaban entre el puerto y la estación Once. Pero no resultaba sencillo, dado que el vapor de aquellas formaciones invadía el túnel y dificultaba la circulación.

“Un ferroviario memorioso —y la mayoría de ellos lo son— recuerda que los primeros servicios de carga se hicieron con locomotora a vapor y, en consecuencia, no pocas veces hubo que auxiliar a maquinistas y guardas semiasfixiados”, relataba la revista Siete Días.

Una de las últimas veces que el túnel se usó de manera frecuente fue a fines de los años 90. Por entonces se inauguró un servicio de trenes que unía la localidad de Castelar, al oeste del Gran Buenos Aires, con Puerto Madero. Luego de hacer el recorrido habitual del Sarmiento, los trenes se metían en el túnel en Once y terminaban detrás de la Casa Rosada.

“Con este tramo de 26 kilómetros, la empresa TBA inaugura su primer servicio diferencial con 6 frecuencias diarias y un valor del pasaje simple de 3 pesos. El primer servicio parte a las 6:57 desde Castelar y llega a Puerto Madero a las 7:43”, informó el diario Clarín en su edición del 21 de octubre de 1997. Estas formaciones especiales del Sarmiento usaban el túnel. Pero al tiempo ese servicio se interrumpió.

El actual uso logístico del túnel para la red ferroviaria permitió a Infobae hacer su recorrida. De hecho, por estos días está siendo utilizado para el traslado de 19 locomotoras que llegaron desde China hasta el Puerto de Buenos Aires e integrarán la línea San Martín Cargas.

……………………………………………………………………….

Poco sabíamos –el viejo y yo– de los detalles técnicos y menos de la historia del túnel, pero era tentador para dos ávidos pasajeros que gustaban contemplar arrobados las inmensas locomotoras a vapor “Caproni” que luego los llevarían hasta Ramallo, vía Rosario, o disfrutaban como dos chicos –sólo yo lo era– de un viaje tras del parabrisas del primer piso del tranvía 2 desde Primera Junta hasta Lacarra (ida y vuelta).

Este viaje por el túnel, en cambio, tenía parte del misterio del tren fantasma del Parque Retiro y el encanto de un tren verdadero.

Quedó en mi memoria, sin embargo, algún sustito –decíamos “chucho” entonces– cuando un clásico falso contacto de zapatas del tren producía un breve corte de luz y la consecuente total oscuridad, pero ahí estaba el fuerte respaldo de papá, así que todo se solucionaba de inmediato. De todos modos recuerdo que la vuelta a ver la luz del día luego de unos quince minutos de tinieblas solo atenuada por las pálidas luces eléctricas de aquellos años, era bien recibida.

El túnel…, del tiempo. La memoria que se nutre a puro amor no requiere megabytes para guardar aquella salida con el viejo que incluyó un paseo por el puerto, y el regreso, que sólo perdió…, el encanto de la novedad.

 

  1. “Clarín” apareció el 28 de agosto de 1945.
  2. Estación terminal del recorrido bautizada así para conmemorar el 1º de marzo de 1948 día en que una multitud rodeó la estación Retiro para festejar la nacionalización de los ferrocarriles.
  3. El artículo lo firma Agustina Larrea (Infobae) 12 de julio de 2018.

 

40 thoughts on “El túnel…, del tiempo

  • 19/05/2019 at 9:13 pm
    Permalink

    It’s a shame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this excellent blog! I guess for now i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will talk about this site with my Facebook group. Talk soon!

  • 19/05/2019 at 8:11 pm
    Permalink

    Thanks, I’ve recently been searching for info approximately this topic for a while and yours is the best I’ve came upon till now. However, what in regards to the bottom line? Are you sure in regards to the source?

  • 19/05/2019 at 8:11 pm
    Permalink

    you are truly a excellent webmaster. The site loading speed is incredible. It kind of feels that you are doing any unique trick. Also, The contents are masterwork. you’ve performed a great job on this subject!

  • 19/05/2019 at 3:37 pm
    Permalink

    naturally like your website but you need to check the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling issues and I find it very bothersome to inform the truth nevertheless I will certainly come again again.

  • 19/05/2019 at 1:26 pm
    Permalink

    You made some decent points there. I regarded on the web for the issue and found most people will go along with with your website.

  • 19/05/2019 at 12:27 pm
    Permalink

    hi!,I like your writing so a lot! share we keep up a correspondence more about your article on AOL? I need a specialist on this area to solve my problem. May be that’s you! Having a look ahead to look you.

  • 19/05/2019 at 11:26 am
    Permalink

    I would like to point out my love for your generosity for men who really want guidance on this particular topic. Your real dedication to passing the solution around had been particularly interesting and have helped men and women like me to arrive at their objectives. Your personal valuable help and advice means this much to me and much more to my colleagues. Thanks a ton; from everyone of us.

  • 19/05/2019 at 7:31 am
    Permalink

    Thanks – Enjoyed this post, can you make it so I receive an email when you make a new update?

  • 19/05/2019 at 4:55 am
    Permalink

    hello!,I like your writing so a lot! percentage we keep in touch extra approximately your post on AOL? I need a specialist on this house to solve my problem. May be that is you! Having a look ahead to peer you.

  • 19/05/2019 at 3:13 am
    Permalink

    This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your excellent post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  • 18/05/2019 at 10:13 pm
    Permalink

    fantastic points altogether, you just gained a new reader. What would you suggest in regards to your post that you made some days ago? Any positive?

  • 18/05/2019 at 9:45 pm
    Permalink

    There is obviously a bunch to know about this. I feel you made various nice points in features also.

  • 18/05/2019 at 9:41 pm
    Permalink

    Oh my goodness! a tremendous article dude. Thanks Nonetheless I am experiencing issue with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting similar rss problem? Anybody who knows kindly respond. Thnkx

  • 18/05/2019 at 10:09 am
    Permalink

    Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how can i subscribe for a blog website? The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  • 17/05/2019 at 11:06 pm
    Permalink

    I do consider all of the concepts you have introduced on your post. They’re really convincing and can definitely work. Still, the posts are very quick for newbies. May just you please prolong them a bit from subsequent time? Thank you for the post.

  • 17/05/2019 at 11:03 pm
    Permalink

    You made some decent points there. I did a search on the issue and found most guys will agree with your blog.

  • 17/05/2019 at 12:04 pm
    Permalink

    One thing I’d like to comment on is that weight loss program fast is possible by the appropriate diet and exercise. Ones size not simply affects appearance, but also the overall quality of life. Self-esteem, depression, health risks, and also physical capabilities are impacted in putting on weight. It is possible to do everything right and at the same time having a gain. Should this happen, a condition may be the culprit. While an excessive amount of food and not enough exercising are usually accountable, common health concerns and widely used prescriptions might greatly enhance size. Many thanks for your post here.

  • 17/05/2019 at 12:02 pm
    Permalink

    I truly appreciate this post. I have been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again!

  • 17/05/2019 at 8:19 am
    Permalink

    Hey would you mind stating which blog platform you’re working with?
    I’m going to start my own blog soon but I’m having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and
    Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique.
    P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  • 17/05/2019 at 1:23 am
    Permalink

    After examine a number of of the weblog posts on your web site now, and I really like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site listing and will be checking back soon. Pls try my site as effectively and let me know what you think.

  • 17/05/2019 at 1:12 am
    Permalink

    I was recommended this website by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You are amazing! Thanks!

  • 16/05/2019 at 8:27 pm
    Permalink

    you’re in reality a just right webmaster. The website loading speed is incredible. It kind of feels that you’re doing any unique trick. In addition, The contents are masterpiece. you have performed a magnificent job on this matter!

  • 16/05/2019 at 7:42 pm
    Permalink

    Wow! This can be one particular of the most useful blogs We’ve ever arrive across on this subject. Basically Magnificent. I am also an expert in this topic so I can understand your effort.

  • 16/05/2019 at 10:55 am
    Permalink

    As soon as I discovered this internet site I went on reddit to share some of the love with them.

  • 16/05/2019 at 10:52 am
    Permalink

    You are my inhalation, I have few blogs and occasionally run out from post :). “Truth springs from argument amongst friends.” by David Hume.

  • 16/05/2019 at 3:24 am
    Permalink

    I conceive this site has some rattling good information for everyone :D. “The test of every religious, political, or educational system is the man that it forms.” by Henri Frdric Amiel.

  • 15/05/2019 at 10:54 pm
    Permalink

    Thanks for your useful post. Over time, I have been able to understand that the actual symptoms of mesothelioma cancer are caused by the build up of fluid involving the lining in the lung and the chest cavity. The ailment may start inside the chest place and distribute to other parts of the body. Other symptoms of pleural mesothelioma cancer include fat loss, severe inhaling and exhaling trouble, temperature, difficulty taking in food, and irritation of the neck and face areas. It must be noted that some people existing with the disease don’t experience virtually any serious indications at all.

  • 15/05/2019 at 6:31 pm
    Permalink

    I think this is among the such a lot important information for me. And i’m satisfied reading your article. But want to remark on some common things, The web site taste is ideal, the articles is in reality great : D. Just right activity, cheers

  • 15/05/2019 at 11:17 am
    Permalink

    Hello, Neat post. There’s a problem along with your web site in web explorer, may check this¡K IE still is the market leader and a big component of people will leave out your magnificent writing because of this problem.

  • 15/05/2019 at 2:05 am
    Permalink

    I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming also. Actually your creative writing skills has inspired me to get my own web site now. Really the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a great example of it.

  • 15/05/2019 at 12:40 am
    Permalink

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to design my own blog and would like to know where u got this from. kudos

  • 13/05/2019 at 1:00 pm
    Permalink

    I simply want to say I am all new to blogging and site-building and definitely enjoyed this web site. More than likely I’m going to bookmark your blog . You absolutely have wonderful well written articles. Thanks a bunch for sharing with us your blog site.

  • 10/05/2019 at 3:03 pm
    Permalink

    Asking questions are genuinely fastidious thing if you are not understanding something entirely, except this article offers fastidious understanding yet.

  • 09/05/2019 at 1:08 am
    Permalink

    Hiya very cool web site!! Man .. Excellent .. Superb .. I’ll bookmark your blog and take
    the feeds also? I’m satisfied to search out a lot of helpful information here in the
    post, we’d like work out more techniques on this regard, thanks
    for sharing. . . . . .

  • 06/05/2019 at 5:23 am
    Permalink

    I spent a great deal of time to locate something similar
    to this

  • 05/05/2019 at 5:34 pm
    Permalink

    Having read this I thought it was rather enlightening. I appreciate you taking the time and effort
    to put this informative article together. I once again find myself personally spending
    way too much time both reading and leaving comments. But so what,
    it was still worthwhile!

  • 02/05/2019 at 11:14 pm
    Permalink

    I’ve been browsing on-line more than three hours these days, but I by
    no means found any fascinating article like yours.
    It is pretty price sufficient for me. In my
    view, if all website owners and bloggers made good
    content as you did, the web shall be much more helpful than ever before.

  • 17/02/2019 at 4:03 am
    Permalink

    I’m really enjoying the theme/design of your blog. Do you ever run into any browser compatibility problems? A few of my blog readers have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any ideas to help fix this problem?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *