Brasil: la previa del “gran día”.

Atilio A. Borón [1]
En las horas previas a la consagración de Bolsonaro, Borón, en Brasil, recibe con estupor las manifestaciones de gentes de un “origen social muy humilde” sobre las razones para votar al candidato ultraderechista y nos catapulta a un espejo de seducción de las masas del que deberíamos precavernos:  “Me asombré ante la inédita eficacia de las nuevas técnicas de la propaganda política que (…) neuromarketing político y big data mediante, creció exponencialmente. Para los movimientos populares es imperativo comprender los procesos de formación de la conciencia política en la era digital si es que se quiere  neutralizar este tipo de campañas”.
Atilio Borón

Aproveché mi viaje de regreso a Buenos Aires para charlar con varios empleados en el Aeropuerto de Río de Janeiro. La conversación me dejó desolado, ahondando la sensación que cosechara en las calles de Río durante toda la semana. Hablé con varios empleados de limpieza, ayudantes de las aerolíneas, changarines y vendedores en negocios y bares. Todas, sin excepción, gentes de un origen social muy humilde y preguntándome por qué me marchaba en las vísperas del “Gran Día”. Fingiendo ser un distraído  turista que ignoraba los asuntos políticos del país pregunté qué tenía de especial este próximo domingo.

 

 

Respuesta: “mañana Brasil elige si será gobernado por un gigante o por un ladrón”. Varios me aclararon: el gigante es Bolsonaro, y Haddad es el ladrón. Y va a ganar el gigante, aseguraron todos. ¿Y qué va hacer el gigante?, le pregunté a otra. “Va a hacer la revolución que Brasil necesita”, me respondió sin titubear.

“¿La revolución?”, pregunté fingiendo sorpresa e incredulidad. “Si”, me dijo. “Una revolución para acabar con bandidos y ladrones. El gigante se encargará de limpiar este país”. En un discurso calcado de lo que a diario se escucha en la Argentina mis interlocutores decían que los petistas “se habían robado todo”, que Lula merecía estar en la cárcel, que su hijos se habían convertido en multimillonarios.  “Bolsonaro”, me dijo uno de los más enfervorizados, “es un patriota que ama a Brasil y con la limpieza de bandidos que va a hacer este país será grande y respetado otra vez.”

La siniestra mano de Steve Bannon –el ultrareaccionario asesor de campaña de Donald Trump y cuyo equipo hace meses está instalado en Brasil– apareció de manera inconfundible. Al fin y al cabo, el slogan del “gigante” es una copia al portugués del empleado en la campaña de Trump: “Hagamos que América sea grande otra vez” , decía el estadounidense. Ahora es Brasil quien, de la mano de Bolsonaro, debe resurgir de las cenizas a las cuales lo redujo el PT.

Había un elemento adicional en estas respuestas. Más allá de las creencias se percibía un vigoroso sentimiento de camaradería entre estos empleados precarizados y explotados, que al cruzarse en los pasillos del aeropuerto se decían: “¡mañana, mañana será el Gran Día!” Un fervor religioso los “religaba” (de ahí el origen de la palabra “religión”). El Mesías –Jair Messias Bolsonaro, que adoptó su segundo nombre luego de un fantasioso bautismo en las aguas del Jordán en medio de una amplia cobertura mediática– estaba por llegar y este sábado estábamos en las vísperas de la epifanía que proyectaría al Brasil al lugar que le corresponde en el mundo. “Dieciséis años (¡Sic!) de gobierno de los bandidos” habían convertido a esta gran nación en una suerte de mendigo internacional por causa de la corrupción oficial, mancillando el honor de toda una nación y sumiéndola en la violencia y la desesperanza.

Las letanías se repetían con milimétricas similitud. En un momento a uno de ellos le pregunté si el programa Bolsa Familia, que había sacado de la pobreza extrema a más de cuarenta millones de brasileños, no había acaso servido para mejorar la situación de los más pobres. La respuesta: “No. Fue una limosna. Quieren que la gente siga como está para que ellos puedan robar a voluntad”.  Ante mi cara de sorpresa otro agregó: “Arroz y feijao para el povao, grandes ‘propinas’ (coimas, en portugués) para los gobernantes.” Uno de ellos, con una cruz tatuada en su cuello, fue más lejos y afirmó que “Haddad es aún más corrupto que Lula, tanto que con sus delitos estuvo a punto de producir la bancarrota de la alcaldía de Sao Paulo.” No tenía mejor opinión de su compañera de fórmula, Manuela D’Avila, del PCdB,  porque le habían dicho que como era atea ilegalizaría todas las religiones. Un tercero agregó que de triunfar el PT sería Lula quien gobernaría desde la cárcel, en la cual permanecería poco tiempo más. Luego, indultado por Haddad, se iría al exterior y desde un refugio seguro para su fortuna mal habida manejaría a Haddad a su antojo. Los ladrones seguirían en el poder. Pero “por suerte se levantó el gigante”, dijo con un suspiro.

Me exigió un esfuerzo enorme escuchar tantas mentiras e infamias. Y me asombré ante la inédita eficacia de las nuevas técnicas de la propaganda política. Campañas de terrorismo mediático no son nuevas en Latinoamérica.

En 1970 la candidatura de Salvador Allende en Chile fue combatida con un torrente cotidiano de difamaciones a través de El Mercurio y el Canal 13 de la Universidad Católica. Pero la eficacia de esas maniobras no era muy grande. Ahora, en cambio, se produjo un salto cualitativo y el impacto de estos lavados masivos de cerebro –neuromarketing político y big data mediante– creció exponencialmente. Para los movimientos populares es imperativo comprender los procesos de formación de la conciencia política en la era digital si es que se quiere  neutralizar este tipo de campañas.

En Brasil, el WhatsApp se convirtió en el vehículo preferente, si no excluyente, mediante el cual gran parte de las clases populares se informa sobre los asuntos públicos y, con la ayuda de los evangélicos, decide su voto a favor de candidatos hiperconservadores.

El acceso a los big data permitió la intrusión de la propaganda de Bolsonaro en millones de grupos de WhatsApp, no sometidos al mismo control que hay en Facebook, y desde allí lanzar una avasallante andanada diaria de mentiras y difamaciones en contra de los petistas y diseminar centenares de fake news cada día. El objetivo de éstas es incentivar la disonancia cognitiva entre los receptores y crear una sensación de incertidumbre y caos –convenientemente magnificada por los medios– que exige la mesiánica aparición de un líder fuerte que ponga orden entre tanta confusión. Téngase en cuenta que los menores de treinta años sólo prenden la TV para ver fútbol, no leen los diarios y sólo escuchan música por las radios o con sus smart phones. Su nivel de información es bajísimo, y sus creencias y percepciones fueron magistralmente manipuladas por Bannon y sus asociados locales, operando sobre ese sector social desde marzo de este año. No obstante, cuando las encuestas preguntan  en las favelas y barriadas periféricas cuáles son los principales problemas de su comunidad la corrupción (“los ladrones”) aparece en tercer lugar, después de la inseguridad y los problemas económicos (carestía, desempleo, bajos salarios, etc.). Pero la pérfida y muy eficaz propaganda de la derecha logró hacer de la corrupción –la lucha contra los supuestos ladrones y la regeneración moral del Brasil– el eje excluyente de esta campaña, en donde no se habla de otra cosa. Y hasta ahora sus resultados han sido notables. Este domingo sabremos cuán exitosos fueron sus malévolos planes y qué lecciones deben extraer otros países de la región que están transitando por una situación similar a la de Brasil, especialmente la Argentina. (N. de la R.: …y lo supimos, desdichadamente).

 

 [1] Atilio Alberto Borón (Buenos Aires, 1º de julio de 1943) es un sociólogo, politólogo, catedrático y escritor argentino. Doctorado en Ciencia Política por la Universidad de Harvard (Cambridge, Massachusetts). Es profesor de la Universidad de Buenos Aires e investigador del CONICET.

Formación Académica:

  • Doctor en Ciencia Política por la Universidad de Harvard (Cambridge, Massachusetts), 1976.
  • Magister en Ciencia Política de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Santiago de Chile, Chile, 1968.
  • Licenciado en Sociología con Diploma de Honor, Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires (UCA), Buenos Aires, Argentina, 1965.

74 thoughts on “Brasil: la previa del “gran día”.

  • 24/05/2019 at 8:40 pm
    Permalink

    Hey there! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay. I’m definitely enjoying your blog and look forward to new updates.

  • 24/05/2019 at 6:58 pm
    Permalink

    Hey there! I’m at work browsing your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the excellent work!

  • 24/05/2019 at 9:58 am
    Permalink

    hey there and thank you for your info – I’ve certainly picked up anything new from right here. I did however expertise some technical issues using this website, as I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and could look out for a lot more of your respective interesting content. Make sure you update this again soon..

  • 23/05/2019 at 11:02 pm
    Permalink

    A formidable share, I just given this onto a colleague who was doing slightly evaluation on this. And he in truth purchased me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love studying more on this topic. If attainable, as you change into expertise, would you mind updating your blog with extra particulars? It is extremely helpful for me. Massive thumb up for this blog publish!

  • 23/05/2019 at 7:05 pm
    Permalink

    I think other website proprietors should take this web site as an model, very clean and great user genial style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!

  • 23/05/2019 at 11:55 am
    Permalink

    My brother recommended I might like this website. He was entirely right. This post truly made my day. You cann’t imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

  • 23/05/2019 at 9:19 am
    Permalink

    I am really inspired along with your writing abilities as neatly as with the layout in your blog. Is this a paid topic or did you modify it yourself? Either way stay up the excellent quality writing, it’s rare to see a great weblog like this one today..

  • 23/05/2019 at 7:20 am
    Permalink

    My husband and i ended up being absolutely happy that Peter managed to complete his reports by way of the precious recommendations he received from your own web pages. It’s not at all simplistic to just find yourself giving out strategies that most people have been making money from. We take into account we have the blog owner to give thanks to for this. The entire illustrations you have made, the straightforward blog menu, the friendships you help to promote – it’s most remarkable, and it’s letting our son in addition to us recognize that that subject is interesting, and that’s truly vital. Thanks for the whole thing!

  • 23/05/2019 at 3:18 am
    Permalink

    I have seen loads of useful points on your internet site about computer systems. However, I’ve the opinion that lap tops are still less than powerful more than enough to be a good option if you frequently do jobs that require lots of power, just like video editing and enhancing. But for web surfing, statement processing, and the majority of other frequent computer work they are okay, provided you do not mind the screen size. Thank you for sharing your thinking.

  • 23/05/2019 at 12:30 am
    Permalink

    Thanks for discussing your ideas here. The other thing is that each time a problem appears with a personal computer motherboard, persons should not consider the risk connected with repairing the item themselves because if it is not done correctly it can lead to permanent damage to the complete laptop. It is almost always safe just to approach a dealer of the laptop for your repair of the motherboard. They’ve already technicians that have an skills in dealing with pc motherboard troubles and can make right analysis and conduct repairs.

  • 22/05/2019 at 7:30 pm
    Permalink

    Have you ever considered about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. However think about if you added some great images or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this blog could undeniably be one of the most beneficial in its niche. Superb blog!

  • 22/05/2019 at 12:31 pm
    Permalink

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something which I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  • 22/05/2019 at 10:54 am
    Permalink

    Great weblog here! Also your site rather a lot up fast! What host are you the usage of? Can I get your affiliate hyperlink in your host? I want my web site loaded up as quickly as yours lol

  • 21/05/2019 at 11:32 pm
    Permalink

    I intended to create you a very little observation to finally say thanks a lot again with your pleasant views you have contributed at this time. It has been really surprisingly open-handed with you to present unhampered what some people would’ve made available for an ebook in order to make some profit for their own end, especially given that you could possibly have done it in the event you decided. The pointers also served to be a fantastic way to fully grasp that other people online have similar zeal just like my own to know a whole lot more regarding this issue. I’m certain there are numerous more pleasant sessions up front for folks who browse through your blog.

  • 21/05/2019 at 3:46 pm
    Permalink

    Definitely, what a magnificent website and revealing posts, I definitely will bookmark your website.Best Regards!

  • 21/05/2019 at 3:39 pm
    Permalink

    I have been examinating out many of your posts and i can claim pretty clever stuff. I will surely bookmark your site.

  • 21/05/2019 at 11:53 am
    Permalink

    certainly like your web site but you have to test the spelling on quite a few of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the reality then again I’ll surely come back again.

  • 21/05/2019 at 10:16 am
    Permalink

    I really appreciate this post. I’ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thx again

  • 20/05/2019 at 11:48 pm
    Permalink

    Excellent post. I was checking constantly this weblog and I am impressed! Very useful info particularly the final phase :) I maintain such info a lot. I used to be seeking this particular information for a very lengthy time. Thank you and best of luck.

  • 20/05/2019 at 5:22 pm
    Permalink

    You really make it seem really easy along with your presentation but I find this topic to be actually one thing which I feel I would by no means understand. It seems too complex and extremely extensive for me. I’m looking forward for your subsequent post, I will attempt to get the cling of it!

  • 20/05/2019 at 4:01 pm
    Permalink

    Thanks for ones marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you will be a great author.I will always bookmark your blog and may come back in the future. I want to encourage continue your great posts, have a nice holiday weekend!

  • 20/05/2019 at 2:36 pm
    Permalink

    Great goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely magnificent. I actually like what you’ve acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it sensible. I cant wait to read much more from you. This is really a wonderful website.

  • 20/05/2019 at 12:31 pm
    Permalink

    Spot on with this write-up, I actually think this web site needs much more consideration. Iíll most likely be again to learn much more, thanks for that info.

  • 20/05/2019 at 8:01 am
    Permalink

    I’m not sure where you’re getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking for this information for my mission.

  • 19/05/2019 at 7:09 pm
    Permalink

    I discovered your blog site on google and verify a couple of of your early posts. Continue to maintain up the excellent operate. I simply further up your RSS feed to my MSN News Reader. In search of forward to reading extra from you afterward!…

  • 19/05/2019 at 4:55 pm
    Permalink

    Its like you read my mind! You appear to grasp so much approximately this, like you wrote the e-book in it or something. I believe that you can do with some percent to drive the message house a bit, but instead of that, that is magnificent blog. An excellent read. I’ll definitely be back.

  • 19/05/2019 at 11:21 am
    Permalink

    Heya i am for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and help others like you helped me.

  • 19/05/2019 at 9:02 am
    Permalink

    Hi, Neat post. There’s an issue with your web site in web explorer, may check this… IE nonetheless is the marketplace leader and a large element of people will pass over your magnificent writing due to this problem.

  • 19/05/2019 at 7:48 am
    Permalink

    I’ve been browsing online more than three hours lately, yet I never found any attention-grabbing article like yours. It’s beautiful worth sufficient for me. Personally, if all website owners and bloggers made just right content material as you did, the internet might be a lot more helpful than ever before.

  • 19/05/2019 at 5:46 am
    Permalink

    Great write-up, I am regular visitor of one’s site, maintain up the nice operate, and It is going to be a regular visitor for a long time.

  • 19/05/2019 at 2:29 am
    Permalink

    Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Very useful information specially the last part :) I care for such info much. I was looking for this certain info for a long time. Thank you and good luck.

  • 18/05/2019 at 7:46 pm
    Permalink

    Hello! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I truly enjoy reading through your blog posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same topics? Appreciate it!

  • 18/05/2019 at 7:26 pm
    Permalink

    You can certainly see your expertise in the paintings you write. The world hopes for even more passionate writers like you who aren’t afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.

  • 18/05/2019 at 2:56 pm
    Permalink

    I am continuously looking online for posts that can facilitate me. Thanks!

  • 18/05/2019 at 2:05 pm
    Permalink

    Thanks for some other great post. The place else may anybody get that kind of info in such an ideal method of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I am on the search for such information.

  • 18/05/2019 at 11:06 am
    Permalink

    Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I have really enjoyed surfing around your blog posts. In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

  • 18/05/2019 at 7:58 am
    Permalink

    Many thanks for this article. I’d personally also like to mention that it can be hard when you find yourself in school and merely starting out to create a long history of credit. There are many college students who are only trying to make it and have a lengthy or beneficial credit history can sometimes be a difficult factor to have.

  • 18/05/2019 at 12:05 am
    Permalink

    I just could not depart your website before suggesting that I actually enjoyed the usual information a person provide in your visitors? Is going to be again often to inspect new posts

  • 17/05/2019 at 9:02 pm
    Permalink

    I have recently started a site, the information you offer on this site has helped me tremendously. Thank you for all of your time & work. “One of the greatest pains to human nature is the pain of a new idea.” by Walter Bagehot.

  • 17/05/2019 at 1:03 pm
    Permalink

    Magnificent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely magnificent. I really like what you’ve acquired here, really like what you’re saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it sensible. I can’t wait to read far more from you. This is really a great site.

  • 17/05/2019 at 9:48 am
    Permalink

    I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this site. I am hoping the same high-grade website post from you in the upcoming also. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own website now. Really the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a good example of it.

  • 17/05/2019 at 8:36 am
    Permalink

    Hey there, You have done a great job. I’ll certainly digg it and personally suggest to my friends. I am confident they will be benefited from this site.

  • 17/05/2019 at 2:18 am
    Permalink

    Thanks for your fascinating article. Other thing is that mesothelioma is generally attributable to the inhalation of dust from asbestos, which is a very toxic material. It is commonly witnessed among workers in the engineering industry who may have long exposure to asbestos. It can be caused by residing in asbestos protected buildings for a long time of time, Inherited genes plays a crucial role, and some people are more vulnerable for the risk than others.

  • 16/05/2019 at 11:14 pm
    Permalink

    Hey very cool blog!! Man .. Excellent .. Superb .. I will bookmark your blog and take the feeds also…I am happy to seek out numerous useful information right here in the submit, we’d like work out extra techniques in this regard, thank you for sharing.

  • 16/05/2019 at 5:29 pm
    Permalink

    I precisely needed to say thanks all over again. I am not sure the things I could possibly have carried out in the absence of the entire information revealed by you on that theme. It was an absolute traumatic condition for me, however , taking a look at the very specialised approach you handled that forced me to cry with delight. I’m grateful for this assistance and even wish you find out what a great job that you are carrying out educating many others thru a site. Most probably you have never met any of us.

  • 16/05/2019 at 4:15 pm
    Permalink

    You actually make it seem so easy along with your presentation however I find this topic to be actually one thing that I feel I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I am having a look ahead on your subsequent publish, I¡¦ll try to get the cling of it!

  • 16/05/2019 at 8:37 am
    Permalink

    I truly enjoy reading through on this web site, it has got good posts. “One should die proudly when it is no longer possible to live proudly.” by Friedrich Wilhelm Nietzsche.

  • 16/05/2019 at 7:26 am
    Permalink

    I relish, cause I found exactly what I was having a look for. You have ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  • 16/05/2019 at 5:34 am
    Permalink

    Just wanna admit that this is very helpful , Thanks for taking your time to write this.

  • 15/05/2019 at 8:53 pm
    Permalink

    You made some nice points there. I did a search on the topic and found most persons will go along with with your site.

  • 15/05/2019 at 7:43 pm
    Permalink

    I’ve read some just right stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you put to create this type of fantastic informative web site.

  • 15/05/2019 at 4:14 pm
    Permalink

    Thanks for sharing these wonderful threads. In addition, the best travel plus medical insurance system can often eliminate those problems that come with vacationing abroad. A medical crisis can quickly become expensive and that’s likely to quickly place a financial load on the family’s finances. Setting up in place the excellent travel insurance package prior to setting off is definitely worth the time and effort. Thanks a lot

  • 15/05/2019 at 2:46 pm
    Permalink

    Useful information. Fortunate me I found your website by accident, and I am shocked why this accident didn’t took place in advance! I bookmarked it.

  • 15/05/2019 at 12:06 pm
    Permalink

    Just about all of whatever you claim is supprisingly legitimate and that makes me ponder why I hadn’t looked at this with this light before. This particular piece truly did turn the light on for me as far as this particular subject goes. But at this time there is actually just one issue I am not necessarily too comfy with so whilst I attempt to reconcile that with the actual main idea of your point, let me observe just what the rest of your subscribers have to point out.Well done.

  • 15/05/2019 at 3:00 am
    Permalink

    Hey very cool website!! Man .. Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds additionally…I’m glad to search out so many helpful information right here in the put up, we want work out more techniques in this regard, thanks for sharing.

  • 14/05/2019 at 8:54 pm
    Permalink

    Wow! Thank you! I constantly needed to write on my blog something like that. Can I take a part of your post to my blog?

  • 14/05/2019 at 3:27 pm
    Permalink

    I got this website from my pal who informed me regarding this website and at the moment this time I am visiting
    this web page and reading very informative articles or reviews at this time.

  • 13/05/2019 at 8:11 am
    Permalink

    I simply want to mention I am newbie to blogs and actually liked you’re blog site. Most likely I’m planning to bookmark your blog . You amazingly have very good articles. Appreciate it for revealing your blog site.

  • 12/05/2019 at 10:54 pm
    Permalink

    I’m impressed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that’s both equally educative and interesting, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head.
    The problem is something too few men and women are speaking intelligently about.
    Now i’m very happy I stumbled across this during my search
    for something regarding this.

  • 12/05/2019 at 4:42 am
    Permalink

    Right here is the perfect blog for anyone who really wants
    to find out about this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I personally
    will need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a topic that has been written about for many years.
    Wonderful stuff, just wonderful!

  • 06/05/2019 at 5:24 pm
    Permalink

    Hello my friend! I want to say that this article is awesome, nice written and come with almost all vital infos.

    I’d like to look more posts like this .

  • 06/05/2019 at 6:15 am
    Permalink

    I’d like to thank you for the efforts you’ve put
    in writing this site. I really hope to view the same high-grade blog posts
    by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal website
    now ;)

  • 02/05/2019 at 6:11 pm
    Permalink

    If some one desires expert view about blogging after that i propose him/her to go to see this website, Keep up the nice job.

  • 19/02/2019 at 7:24 am
    Permalink

    Some times its a pain in the ass to read what people wrote but this internet site is real user genial! .